مقام آيت اللهشيخ محمد حسين نجفي مسجد شاهي;
آيت الله آقا شيخ محمد حسين نجفي مسجدشاهي، مال همين شهر خود ما اصفهان بوده و خيلي وقت هم نيست كه فوت كرده‌اند. صد و خرده اي سال قبل از اين، زندگي مي‌كرده و خيلي خيلي فوق العاده بوده‌اند. من نمي خواهم حالات ايشان را عرض کنم. فقط يک داستان آن را مي خواهم بگويم. ايشان مرجع تقليد بودند و در مسجد امام، نماز مي خواندند و تا آخر ميدان، جمعيت پشت سر ايشان به نماز مي‌ايستاد. ايشان فوت مي کنند. برادر او توسلات پيدا مي کند، تا دربارة برادرش خواب ببيند. بعد از مدتي كه توسل پيدا مي کند حضرت رسول9را در خواب مي بيند و عرض مي کند: «يا رسول الله! شيخ انصاري اهل نجات است؟» حضرت مي‌فرمايند: «که بله، به واسطه محبت ما نجات پيدا كرد». در مورد تعدادي از علماي ديگر سؤال مي کند. حضرت براي همه مي‌فرمايند که به واسطه محبت ما نجات پيدا کرد. سؤال مي کند: «اخوي من، آقا شيخ محمد حسين اهل نجات است؟» حضرت مي‌فرمايند: «او برخدا وارد شد و هر چه خواست، خدا به او داد». 3
من و شما هم به اين مقام مي توانيم برسيم. مي توانيم طوري عمل بکنيم که قبرمان يک چاهي از چاه‌هاي جهنم باشد يا باغي از باغ‌هاي بهشت.4 ببين براي خودت چه كار داري مي کني عزيز من!
به جان امام زمان7هر عملي را که ناصري انجام مي‌دهد، حتي دستي که اينجا تکان مي دهد، مي نويسند. خدا، هم عکس برداري مي‌کند، هم مي نويسد، هم براي اعمال و رفتار من شاهد مي گيرد. دو آيه مي خوانم و بحث را تمام مي‌کنم:
آيه شريفه مي فرمايد:
إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً؛5
گوش و چشم و دل، همه مورد سوال واقع مي‌شوند.
صريح قرآن است كه خداوند مي فرمايد: از گوش تو مي پرسيم چرا غيبت شنيدي؟ چرا تهمت گوش کردي؟ چرا فحش ها را شنيدي؟ چرا ساز و آواز شنيدي؟ پيغمبر9فرمودند: موقعي که به معراج رفتم، ديدم اشخاصي را خوابانده­اند و ميخ هاي آهني و آتشين در گوش‌هاي آنان فرو مي کنند و از آن طرف در مي­آورند. علت را از جبرئيل پرسيدم؛ جواب داد: «اين‌ها ساز و آواز، گوش مي دادند»6. از گوش خود لذت حرام مي بردند؛ حالا هم بايد عذاب گوش خود را بچشند. مضافاً به ضررهايي که براي اعصاب دارد. کتاب‌هايي را که دربارة ضررهاي موسيقي نوشته شده است، مطالعه کن عزيز من! ببين بزرگان و اهل فن چه کتاب‌هايي در مذمت ساز وآواز نوشته اند. ببين براي اعصاب و معده تو چقدر ضرر دارد! اگر شرع مقدس مي گويد: حرام است، با عينک ذره بيني ديده و اين‌ها را به من گفته است، و الا اگر من به ساز و آواز گوش بدهم، چه ضرري به خدا مي زند؟ و اگر گوش ندهم، چه نفعي به او مي رسانم؟ نفع و ضرر، مال من است. آنچه را که خدا حرام کرده است، براي من يا براي اجتماع، ضرر دارد. آنچه را هم که واجب کرده، نفع آن براي خود من يا براي اجتماع است.
------------------------------
3.؟؟؟؟
4. «إِنَّ الْقَبْرَ لَرَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّار».(بحارالأنوار، ج 6 ، ص 159).
5.اسراء:36.
6.؟؟؟؟

حضرت حق مي فرمايد: از چشم‌هاي تو هم سؤال مي‌شود كه چرا نگاه کردي؟ يک نواري، در گوش من است. يک نوار هم در چشم من است، يک نوار در دست من است. يک نوار در پاي من است. همه نوار دارند که فيلم مي گيرند و پس فردا مي‌گذارند. حتي اتفاقات قلب را هم ثبت مي­كنند. حق نداري مطالب غير مشروع را حتي در قلب خود بگذراني. از قلب تو هم مي پرسند که چرا دربارة فلاني بد فکر کردي؟
در آية‌ديگر مي فرمايد: «فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعين‏»1. عجيب است! حضرت حق به ذات خدا قسمت مي خورد که از تمام مردم سؤال مي شود دربارة آنچه که عمل کرده‌اند. هر کس هر چه عمل کرد، خدا از او مي پرسد که چرا اين عمل را انجام دادي؟ چرا فلان روز، به فلان جا رفتي؟ چرا فلان جا نرفتي؟ چرا فلان حرف را زدي؟ چرا نزدي؟ همة اين‌ها سؤال مي شود. خيلي وضع ما خراب است آقا! اما مي‌توانيم در اين دو روز مانده از ماه مبارک، کارمان را اصلاح کنيم. به جان امام زمان! برو در خانه او. بدان که مقصر هستي و کلاهت پس معرکه است؛ پس از آن، رفتن آن آسان است.
آيه ديگر مي فرمايد:
ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ؛2
انسان هيچ سخنى را بر زبان نمى‏آورد، مگر اينكه همان دم، فرشته‏اى مراقب و آماده براى انجام مأموريت[ و ضبط آن‌] است.
هر چه بگويي، اين دو ملک مي‌نويسند. فحش بدهي، ذکر بگويي، صلوات بفرستي، هر چه گفتي، اين‌ها مي نويسند. صريح آيه شريفه است. روز قيامت که مي شود، پرونده ها را به دست ما مي دهند. روز قيامت ديگر همه باسواد مي شوند. وقتي پرونده ناصري را به دست او مي دهند، نگاه مي کند و اين حرف را مي‌زند:
يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَ لا كَبيرَةً إِلاَّ أَحْصاها؛ 3
واي بر من! نويسنده اين پرونده که بوده است که همة جزئيات و کليات را نوشته است؟!
در آيه ديگري مي فرمايد که: وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ4 حضرت حق مي فرمايد: ببين براي فرداي خود چه مي فرستي؟ اينجا که هستي، نگاه کن براي برزخ و قيامت خود چه چيزي جلو مي فرستي؟ هر چه بفرستي، آنجا براي تو موجود است.
چند جزء از آيات قرآن دربارة عالم قيامت و هشدار به اين مطالب است. خلاصه اينکه اعمالي که انجام مي دهيم، هم فيلم از ما بر مي­دارند، هم نوار از ما مي گيرند، هم شاهد براي ما مي گيرند. خود شب و روز هم شاهد هستند. روايات آن را مرحوم مجلسي - اعلي الله مقامه الشريف- در جلد هفدهم بحار الانوار مفصل نقل کرده‌اند. صبح به صبح که مي شود، روز به ناصري مي گويد: «فَقُلْ فِيَّ خَيْراً وَ اعْمَلْ فِيَّ خَيْراً»؛5 يعني، در من حرف‌هاي خوب بزن، کارهاي خوب بکن. من روز قيامت مي آيم براي تو شهادت مي دهم. شب هم که مي شود، همين حرف را به ناصري مي زند. شب مي گويد: « کارهاي خوب در من بکن، حرف‌هاي خوب بزن، حرکات نيکو داشته باش. من روز قيامت براي تو شهادت مي دهم». خود زمين که من روي آن اعمال انجام داده­ام، مي آيد شهادت مي دهد. ائمه اطهار و امام زمان7اعمال ما را مي بينند و شهادت مي دهند. در آيه شريفه است كه: «وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ»6 ما مي توانيم همه اين‌ها را با يک شب در خانة خدا رفتن و يک «يا الله» گفتن و يک معذرت خواهي و استغفار بايگاني کنيم. پروندة هفتاد ساله ناصري، يک دفعه بايگاني مي شود. «با کريمان کارها دشوار نيست». موقع افطار ميليون، ميليون، خدا مي بخشد بر سر سفرة افطار که نشستي، بگو: «خدايا! من نفهميدم، اشتباه کردم، غلط کردم. به من توفيق بده». خدا مي­بخشد.
------------------------------
1.حجر:92.
2.ق:18.
3.كهف:49.
4.حشر:18.
5.كافي، ج 2 ، ص523.
6.حج:78.