ضررهاي موسيقي
روايتي از مسعدة بن زياد نقل شده كه سند آن هم خوب است.2نقل مي كند که در مجلس حضرت صادق7جمعيتي نشسته بودند. ما هم محضر آن حضرت نشستيم، تا هم چشم ما از نظر کردن به امام استفاده ببرد؛ هم خودمان؛ چون نظر کردن به شخص متقي، ثواب دارد. شخصي وارد شد و گفت: «من از دوستان و علاقه مندان شما هستم. دستشويي ما آن طرف خانه است و همساية ما بسياري اوقات به ساز و آواز و رقص مشغول است وقتي به دستشويي مي روم، از صداي ساز و آواز خوشم مي آيد و يک خرده بيشتر مي نشينم گوش مي دهم. چطور است؟آيا اشکالي دارد؟ حضرت فرمودند: «مگر اين آيه شريفه را نخوانده اي که: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا؟»3
خداوند مي فرمايد: از گوشهاي تو هم سؤال مي شود که چرا گوش کردي؟ از چشمهاي تو هم مي پرسند که چرا به نامحرم نگاه کردي؟ چرا چشم چراني کردي؟ عجب! انسان بايد جوابگوي همه اينها باشد؟ عرض کرد: «يا بن رسول الله! مثل اينکه من اين آيه را اصلاً نشنيده بودم».
روايت از نبي اكرم9است كه فرمودند:
لَاتَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتاً فِيهِ خَمْرٌ أَوْ دَفٌّ أَوْ طُنْبُورٌ أَوْ نَرْدٌ وَ لَايُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تُرْفَعُ عَنْهُمُ الْبَرَكَة؛ُ4
ملائکه، به خانه اي که شراب و آلات قمار و وسايل ساز و آواز باشد، وارد نمي شوند و دعاي اهل آن خانه مستجاب نمي شود برکت از آن خانه برداشته مي شود.
يکي از نشانه هاي آخر الزمان طبق روايات اهل بيت: اين است که صداي لهو و لعب و ساز، همه جا بلند مي شود و کسي هم منع نمي کند. 5
------------------------------
2. وسائلالشيعة، ج 3، ص 331.
3. اسراء:27.
4. وسائلالشيعة، ج 17 ، ص 315.
5. بحارالأنوار، ج 52 ، ص 193.
|