فوائد لباس
لباس چند اثر و فايده دارد؟ اين لباس که من مي پوشم، براي من سه نتيجه دارد.
يک نتيجه آن، اين است كه عيب‌هاي من را پنهان مي کند. بدن من هر عيبي دارد، اين لباس، روي آن را پوشانده است نمي گذارد عيب من منتشر بشود. اين، يکي از نتايج لباس است. يک اثر ديگر هم دارد که از گرما و سرما بدن من را حفظ مي کند. اگر کسي بخواهد ضرر و ضربه اي به بدن من بزند لباس من. و تا اندازه اي جلوي ضربة او را مي گيرد. اثر سوم لباس، اين است که زينت هم هست. همة حيواناتي که خدا آفريده است به آن‌ها لباس داده است؛ اما به من و شما گفته که لباس تو با خودت است. به بعضي حيوانات، قبل از اينکه به دنيا بيايند، لباس داده است. بعضي ها را دو سه روز، چهار پنج روز بعد به آن‌ها لباس مي دهد. اما انسان صد سال هم که بماند، خدا به او لباس نمي دهد. مي گويد خودت تهيه بکن. اين هم حکمتي دارد که انشاء الله بعداً اشاره مي کنيم. پس اين لباس براي زينت هم هست. در آيه شريفه هست:
يا بَني‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِكُمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُون‏ 2
اى فرزندان آدم! لباسى براى شما فرستاديم كه اندام شما را مى‏پوشاند و مايه زينت شماست، اما لباس پرهيزگارى بهتر است. اين‌ها از آيات خداست، تا متذكّر[ نعمت‌هاى او] شوند.
پس اين لباس، سه اثر دارد، هم عيب‌هاي من را مي پوشاند، و هم من را از سرما و گرما حفظ مي کند و هم زينت من است.
اما لباس، سه معناي مجازي هم دارد. يکي از معاني مجازي آن، تقوا است که ديديم در آية قبل هم به آن اشاره شده است که لباس تقوا براي شما خيلي عالي است؛ يعني تقوا هم به منزله لباس است. لباسي که ما مي پوشيم، لباس تن است؛ اما تقوا، لباس روح است. همين سه اثري که لباس ظاهري براي بدن ما دارد، تقوا هم همين سه اثر را براي روح ما دارد؛ روح ما را حفظ مي‌کند. از چه چيز حفظ مي کند؟ از خطرات. تقوا روح تو را از عذاب‌هاي دنيوي و اخروي حفظ مي‌کند. تقوا به منزله لباس است. عيوب تو را هم مخفي مي کند. وقتي من تقوا داشته باشم، صورت برزخي، من ديگر گاو و شتر و سگ و خوک نيست. صورت برزخي من انسان است. وقتي تقوا داشته باشم، لباس تقوا من را حفظ کرده است. از چه چيز؟ از عيوب باطني. وقتي تقوا داشته باشم، صورت برزخي من هم انسان مي شود. من را در مجلس اوليا راه مي دهند. اولياي الهي نظر لطف به من مي کنند. وقتي زينتم تقوا باشد و باطن من نوراني باشد و حجابهاي ظلماني را عقب زده باشم در مجلس اولياي الهي جلوه اي پيدا مي کنم؛ پس تقوا هم زينت است هم اينكه من را از عوارض گناه حفظ مي کند و هم عيوب من را مي پوشاند.
بر شب هم مجازاً اطلاق لباس شده است. در آيه شريفه هست:
وَ هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً وَ جَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً ؛3
او كسى است كه شب را براى شما لباس قرار داد و خواب را مايه استراحت، و روز را وسيله حركت و حيات.
معناي مجازي سوم لباس، همسر است. باز در آيه شريفه آمده است:
...هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ...4
...آن‌ها [زنان شما] لباس شما هستند و شما لباس آن‌ها...
ازدواج كه مي کني، زن براي شما لباس است. شما هم براي زن لباس هستي و بايد همان سه نتيجه و اثر را براي هم داشته باشيد. محافظ هم و مخفي كننده عيب يك‌ديگر و زينت هم باشيد. اين‌ها معاني مجازي لباس است كه دربارة آن‌ها حرف زياد هست پس اينکه حضرت امير در اينجا فرمودند: «ملبسهم الاقتصاد»، يک معناي حقيقي دارد و سه معناي مجازي كه ان‌شاء الله آقايان به آن پي برده باشند.
------------------------------
2. اعراف:26.
3. فرقان:47.
4. بقره:187.