5- هدف تربيت‏
چنان كه ياد شد، همه مكاتب بشرى بر اهميت و ضرورت تربيت انسان، اتفاق نظر دارند ولى هدف تربيت در همه آنها يكسان نيست، بلكه به تعداد جهان بينى‏هاى موجود، اهدف نيز متعدد مى‏گردد؛ زيرا اصول و مبانى حاكم بر مكاتب، گوناگون است و هر يك از آنها بر اساس جهان بينى خود، نظام تربيتى دلخواه را بنا مى‏نهند و اهداف خاصى را نيز دنبال مى‏كنند. در نظام تربيتى اسلام، اهداف كوتاه مدت، ميانى و عالى وجود دارد كه جملگى زمينه ساز تحقق هدف نهايى يا غايى تربيت اند كه حركت انسان در صراط مستقيم الهى و در نهايت رسيدن به جايگاه رفيع «قرب الى الله» است. معلم بزرگ اخلاق اسلامى، حضرت امام خمينى قدس سره در اين باره مى‏فرمايد:
غايت تربيت، حركت در صراط مستقيم است و منتهى اليه اين صراط مستقيم، كمال مطلق است، الله است. دعوت شده است كه ما تحت تربيت انبيا برويم و تحت تربيت بزرگان از اوليا واقع بشويم تا آنها ما را هدايت كنند به راه مستقيم ....» «1»
آن امام عظيم الشأن نيز از بزرگان و اولياى الهى و نعمت عظيمى بود كه در قرن حاضر به امّت اسلامى از جانب خداوند هديه شد و در صحنه علم و عمل بر اقران خويش فائق آمد و مليون‏ها انسان مستعد را تعليم داد و تربيت كرد. به گونه‏اى كه بزرگ‏ترين انقلاب دينى را پس از صدر اسلام،آفريد. از اين رو جا دارد به گوشه‏اى از همّت والاى او و معجزه‏اى كه در دنياى بى معنويت امروز آفريده، نظر بيفكنيم تا بيش از پيش از پرتو پرفروغ آن مشعل هدايت و مصباح تهذيب و معنويت، چراغى در دل و روح خويش برافروزيم تا در همه عمر در صراط مستقيمى كه نشانمان داد- و آن چيزى جز اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله نبود- حركت كنيم.