راه امام، راه قرآن‏
امام راحل پيش از آنكه يك رهبر، سياستمدار، مرجع و معلم و مربى باشد، يك مسلمان واقعى بود. آن انسان فرزانه، اسلام را بر سراسر زندگى فردى و اجتماعى خويش حاكم كرده بود و همه همّ و غم خود را نيز در فهم و عمل به آن دين جاويد و انتشار و ترويج معارف حياتبخش آن به كار برد و لحظه‏اى از اين آرمان والا غفلت نكرد.بنابراين كليه اصول و روش‏ها و خط مشى‏هاى امام از جمله اصول و روش‏هاى تربيتى آن عارف فرزانه برگرفته از معارف ارزشمند اسلام و سيره و روش پيشوايان معصوم آن بود. در اينجا بهتر است نخست خط مشى كلى قرآن را در مورد تربيت و تهذيب نفوس به اختصار بيان كنيم.
براى تهذيب و خودسازى انسان، از دير باز سه روش از سوى حكيمان و بزرگان مطرح شده است:
1- روش حكيمان يونان: اين روش بر مبناى مصالح دنيوى و مقبوليت نزد مردم بنا شده است. به اين معنا كه هر كارى كه در نظر مردم خوب است بايد آن را انجام داد تا پيش مردم، بزرگ و محترم شد يا اگر فلان عمل، فوائدى در دنيا دارد بايد آن را انجام داد.
مبناى اين روش، «خوبى و بدى» در نظر مردم است و ملاك اخلاق و صفات خوب، داشتن نفع مادى است. طرفداران اين روش مى‏كوشند تا صفاتى را كه ضرر مادى دارد يا در نظر مردم خوب نيست از خود دور كنند و صفاتى را كه سودآور است و مردم آن را مى‏پسندند در خود ايجاد و تقويت كنند.
2- روش پيامبران: مبناى مكتب اخلاقى پيامبران الهى، پاداش و جزاى اخروى است. پيروان اين مكتب، به اين انگيزه در صدد كسب فضايل اخلاقى بر مى‏آيند كه پيامبران الهى، در قبال اعمال خوب و رفتار و صفات زيبا وعده بهشت داده‏اند:
«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ...» «1»
خداوند، جان و مال مؤمنان را در ازاى بهشت مى‏خرد.
از سوى ديگر به انسان هشدار داده‏اند كه بر اثر اعمال زشت و اتصاف به رذايل در محكمه الهى محكوم و به عذاب دوزخ دچار خواهند شد؛
«... فَالْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِي الْأَرْضِ ...» «2»
امروز، به خاطر استكبارى كه ورزيديد، عذاب خوار كننده‏اى دريافت خواهيد كرد!
از اين رو، انسان در مكتب انبيا تلاش مى‏كند كه صفات و اعمالى كه او را به بهشت مى‏رساند بر زندگى و وجودش حاكم شود و خود را از كردار و صفاتى كه او را به سوى دوزخ مى‏كشاند، مبرا سازد.
3- روش قرآن: قرآن مجيد براى ساختن انسان هايى والا با اخلاقى نيك و ارزشمند، متدى را به كار برده كه در هيچ يك از اديان الهى و مكاتب اخلاقى سابقه نداشته و مختص به مكتب اسلام است، قرآن مى‏كوشد انسان را در فكر و انديشه به گونه‏اى رشد دهد و تربيت كند كه با آگاهى و بصيرت، از آلوده شدن به رذايل اخلاقى بپرهيزد و با ذوق و اشتياق به فضايل آراسته گردد. قرآن مجيد دل آدمى را از ايمان و عشق به خدا سرشار مى‏كند كه نتيجه آن، اعمال صالح و اوصاف نيكوست و چنين تربيتى خود به خود انسان را به سوى نيكى‏ها مى‏برد و جايى براى زشتى‏ها باقى نمى‏گذارد. و بايدگفت: زير بناى روش قرآنى، همان توحيد كامل و خالصى است كه خاص اسلام است، اگر چه قرآن از روش دوم نيز سود جسته است. «1»
حضرت امام در اين باره مى‏فرمايد:
اسلام مكتبى است كه انسانها را به گونه‏اى مى‏سازد كه بجز حق و مبدأ خلق به هيچ مكتبى تسليم نشوند و تحت تأثير هيچ قدرتى واقع نگردند و مسأله كشور خود را با هيچ انگيزه‏اى از دست ندهند و از استقلال و آزادى خويش و ساير بندگان خدا بى هيچ طمع و خوفى دفاع كنند و از خودخواهى‏ها و كوتاه بينى‏ها، كه منشأ بدبختى و گرفتارى است، اجتناب كنند. «2»
محور فعاليت‏هاى اخلاقى و تربيتى امام نيز همين روش كلى اسلامى است كه در عمل به روش‏هاى جزئى متعددى تقسيم مى‏شود و اصولى را نيز مدّ نظر دارد كه به تبيين آنها خواهيم پرداخت.