1- جايگاه انسان‏
در ديدگاه امام‏خمينى، انسان- به‏عنوان موضوع‏تربيت- از جايگاهى بس والا برخوردار است و با تعابيرى زيبا و استوار مورد تمجيد قرار گرفته است. مانند:
انسان خليفه خداست بر خلق او و بر صورت الهى آفريده شده است، متصرف در بلاد خداست وخلعت‏هاى اسماء و صفات خداوندى را در بر كرده است ودر گنجينه‏هاى ملك و ملكوت او نفوذ كرده است. روحش از حضرت الهيه بر او دميده‏شده؛ ظاهرش نسخه‏اى است از ملك و ملكوت و باطنش گنجينه‏هاى خداى لايموت.» «1»
كوشش انبيا و ايده بعثت در تمام قرن‏ها تربيت اين موجود است. اين موجودى كه عصاره همه مخلوقات است و با اصلاح او اصلاح مى‏شود عالم، و با فساد او به فساد كشيده مى‏شود. «2»
در سخنى ديگر، به جايگاه ممتاز انسان تصريح مى‏كند كه در بستر تكاملى خويش در پى كسب كمال مطلق و راهيابى به آستان حق مطلق و قدرت بى نهايت است:
اين بشر يك خاصيت هايى دارد كه در هيچ موجودى نيست. مِن جمله اين است كه در فطرت بشر، طلب قدرتِ مطلق است، نه قدرت محدود. طلب كمالِ مطلق است نه كمال محدود؛ علم مطلق را مى‏خواهد، قدرت مطلق را مى‏خواهد و چون قدرت مطلق در غير حق تعالى تحقق ندارد، بشر به‏ فطرت، حق را مى‏خواهد و خودش نمى‏فهمد. يكى از ادلّه محكم اثبات كمال مطلق، همين عشق بشر به كمال مطلق است؛ عشق فعلى دارد به يك كمال مطلق. عاشق فعلى بدون معشوق فعلى محال‏است.» «1»