الف- كمكهاى مادى‏
محروميت مالى و فقر، بيش از ديگر محروميت‏ها خود مى‏نمايد و آشكار است و وجدان آدمى را آزار مى‏دهد. اسلام براى فقر زدايى و نهادينه كردن آن، راهكارهايى چون خمس، زكات، صدقه، كفاره، احسان و انفاق را به پيروان خويش توصيه كرده است تا محرومان اقتصادى سر و سامان بگيرند و در ضمن، احساسات و عواطف انسانى شكوفا گردد و پيوند انسان‏ها با يكديگر به استوارى رسد و كمك مالى به مستمندان را حق مسلّم آنان دانسته، مى‏فرمايد:
وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ. (ذاريات: 19) و در اموال ايشان [پرهيزگاران‏] حقى براى سائل و محروم است.
فراوانى صدقات و اوقاف معصومين عليهم السلام، نشانه اهتمام آنان به اين امر خير است. امام سجاد (ع) مى‏فرمايد:
در زمان رسول خدا (ص) مستمندان و تنگدستان بى سر پناه در مسجد بيتوته مى‏كردند و پيامبر در كنار منبر، سفره‏اى مى‏گستراند، به ايشان غذا مى‏داد و خود نيز در كنارشان مى‏نشست و غذا مى‏خورد. «2»
همچنين نقل است كه حضرت على (ع)، نخلستانى داشت كه درختان آن را رسول‏خدا (ص) غرس كرده بود. امام، روزى نخلستان را فروخت.چهارهزار درهم را به يك عرب بيابانى بخشيد و بقيه را ميان مستمندان مدينه تقسيم كرد و حتى درهمى براى خود نگه نداشت. «1»
امام صادق (ع) مى‏فرمايد:
پيامبر خدا (ص) پس از پيروزى در يكى از جنگها غنايم آن را ميان رزمندگان تقسيم كرد. در اين ميان قطعه زمينى نيز به اميرالمؤمنين (ع) رسيد.آن حضرت چشمه‏اى در آن جارى ساخت و آن را ينبع ناميد. سپس آن را وقف زائران خانه خدا و محرومان و در راه ماندگان كرد و در وقف نامه چنين نوشت: «اين مزرعه [وقف است‏] نه فروخته مى‏شود و نه به ارث كسى در مى‏آيد.» «2»
در احوال حضرت امام حسن مجتبى (ع) نيز نوشته‏اند كه سه بار همه اموال خويش را با مستمندان تقسيم كرد، نيمى براى خود برداشت نيمى را بدانان بخشيد. «3»
زهرى مى‏گويد: در شبى سرد و بارانى حضرت امام زين العابدين (ع) را ديدم كه كيسه‏اى پر از آرد بر دوش دارد. گفتم: «اى پسر پيامبر! اين كيسه را كجا مى‏برى؟» فرمود: «سفرى در پيش دارم و مشغول تهيه توشه آن هستم» گفتم: «اجازه دهيد بنده يا خدمتكارم آن را برايتان بياوريم.» فرمود: «خوش دارم با دست خودم زاد و توشه‏ام را مهيا كنم. شما هم‏ معطل من نشويد و به كار خويش بپردازيد.» زهرى پس از چند روز ديد كه امام به سفر نرفته است و از اين رو، پرسيد: «از سفر منصرف شديد؟» امام در پاسخ فرمود: «منظورم سفر آخرت بود كه بايد خود را براى آن آماده كنيم و آمادگى براى چنين سفرى، دورى از گناه و كوشش در كار خير است.» «1» آشكار شد كه امام شبانه و دور از چشم مردم، آذوقه به در خانه مستمندان مى‏برده است؛ چنان كه بر اثر آن، كتف ايشان پينه بسته بود. اين را وقتى فهميدند كه خواستند بدن مطهر او را پس از ارتحال غسل دهند. «2»