1. فكرى و فرهنگى‏
در قرآن مجيد مى‏خوانيم:
وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا (مائده: 32)
و هر كس انسانى را زنده كند گويى همه مردم را زنده كرده است.
امام صادق (ع) در تفسير آن فرموده است: «هر كس انسانى را از گمراهى به سوى هدايت ببرد، در واقع او را زنده كرده است. «1»افلاطون نيز گفته است: «بر اثر تربيت، جسم و روح انسان، به بلندترين پايه جمال و كمال مى‏رسد. بنابراين، عالى‏تر و مقدس‏تر از تربيت فنى نيست.» «2»بدين سان، عالى‏ترين خدمت به مردم، راهنمايى و هدايت و ارشاد آنان به سوى صلاح و سعادت دنيا و آخرت است و چنين خدمتى در ارجمندترين نوع آن توسط پاكان معصوم انجام مى‏گيرد و همه معلمان و مربيان واقعى روحى و فكرى جهان سر سفره معصومين (ع) ارتزاق مى‏كنند و خمير مايه فكرى و فرهنگى آنان ريشه در علوم اهل بيت دارد كه از وحى الهى سرچشمه مى‏گيرد. قرآن مجيد، رسول اكرم (ص) را براى همه عالم رحمت دانسته و فرموده است:
وَ مَآ أَرْسَلْنكَ إِلَّا رَحْمَةً لّلْعلَمِينَ (انبياء: 107) تو را جز رحمت براى همه عالم نفرستاديم.
اين رحمت بى انتهاى الهى مرز و محدوده زمان و مكان را در مى‏نوردد و شامل حال همه موجودات عالم تا قيامت مى‏شود. در زيارت جامعه كبيره نيز خطاب به اهل بيت (ع) آمده است:
بِمُوالاتِكُم عَلَّمَنا اللَّهُ مَعالِمَ دينِنا وَ اصلَحَ ما كانَ فَسَدَ مِن دُنيانا وَ بِمُوالاتِكُم تَمَّتِ الْكَلِمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ وَ ائْتَلَفَتِ الفُرقَةُ ... بِكُمْ يُسلَكُ الَى الرِّضوانِ. «3» به واسطه ولايت شما خدا حقايق دينمان را به ما آموخت و تباهى‏هاى دنياى ما را اصلاح كرد. به وسيله دوستى شما كلمه توحيد به حد كمال رسيد و نعمت بزرگ شد و پراكندگى و اختلاف به الفت گراييد ... به وسيله شما مردم به سوى بهشت رضوان رهسپار مى‏شوند.
وجود امامان، همچون خورشيد بر فكر و دل انسان‏ها مى‏تابد و به آنها نور و گرما مى‏بخشد و همان گونه كه همه موجودات زنده در پرتو نور خورشيد به زندگى خويش ادامه مى‏دهند، حيات معنوى آدميان در پرتو انوار معنوى اهل بيت (ع) تأمين مى‏شود و آيا خير و خدمتى بيش از اين مى‏توان تصور كرد؟
نقل كرده‏اند كه اسحاق بن يعقوب توسط محمد بن عثمان- سفيرحضرت مهدى (ع)- نامه‏اى به محضر امام مى‏فرستد و ضمن آن سئوال مى‏كند كه وجود امام غائب چه منافعى براى مردم دارد.امام در پاسخ مرقوم مى‏فرمايد:
وَ امَّا وَجْهُ الانتِفاعِ بى فى غَيبَتى فَكَالانتِفاعِ بِالشَّمسِ اذا غَيَّبَها عَنِ الْابصارِ السَّحابِ وَ انى لَامانٌ لِاهْلِ الارْضِ كَما انَّ النُّجُومَ امانٌ لِاهلِ السَّماءِ. «1»
اما سود من در زمان غيبت بسان سود خورشيد است زمانى كه پشت ابرهاپنهان مى‏شود. من، مايه امان اهل زمين هستم؛ چنانكه ستارگان مايه امان اهل آسمانند.چنين منزلتى براى هيچ كس جز معصومين (ع) ثابت نيست؛ زيرا جز معصوم شايستگى چنين مقامى را ندارد.خدمات فكرى و فرهنگى معصومين (ع) در هدايت و ارشاد مردم‏خلاصه نمى‏شود، بلكه احياء و گسترش احاديث، تبيين و اشاعه علوم مختلف همچون تفسير، كلام، فقه و احكام حلال و حرام، پرورش شاگردان و افراد مستعد و مبارزه با مسلكهاى انحرافى نيز از خدمات فكرى و فرهنگى آن بزرگواران شمرده مى‏شود. به عنوان نمونه جابر بن يزيد جعفى از شاگردان امام باقر (ع) مى‏گويد:
هشتاد هزار حديث از امام باقر (ع) شنيدم كه همه را از رسول خدا (ص) نقل مى‏كرد. «1»
محمدبن مسلم شاگرد ديگر امام باقر (ع) سى هزار حديث از ايشان نقل كرده است. «2»
علامه طباطبايى مى‏فرمايد:
احاديثى كه از صادقين يعنى از امام پنجم و ششم مأثور است از مجموع احاديثى كه از پيغمبر اكرم (ص) و ده امام ديگر ضبط شده است، بيشتر است. «3»دانشمندان و صاحبنظران در وصف امام باقر (ع) نوشته‏اند:
از هيچ يك از فرزندان امام حسن (ع) و امام حسين (ع) به اندازه آنچه كه از امام باقر (ع) در علوم مختلف از تفسير، كلام و فقه و احكام حلال و حرام ميان گرديده، آشكار نشده است. «4» شيخ طوسى، اصحاب و راويان امام باقر (ع) را 463 مرد و دو زن ذكر كرده است. «1»
مورّخان و محدّثان، تعداد شاگردان مكتب امام صادق (ع) و راويان احاديث ايشان را بالغ بر چهار هزار نفر ذكر كرده‏اند. «2»
اين موارد و شبيه آنها كه در زندگانى معصومين (ع) كم نيستند، همگى از خدمات ارزنده علمى، فكرى و فرهنگى آن بزرگواران حكايت دارد.بنابراين، خدمات معنوى و علمى و فرهنگى برگزيدگان معصوم در نوع خود بى‏نظير و منحصر به فرد است.