8. خدمت به مردم‏

آدمى زادگان در زندگى خويش، كمابيش به همنوعان خود نيازمندند و انسانيت و اخلاق ايجاب مى‏كند كه انسان، نياز همنوع خويش را برآورد و هر خدمتى كه از دستش بر مى‏آيد، از ديگران دريغ ندارد. چنين كارى، هم خشنودى خدا را در پى دارد و هم سبب همبستگى، تأليف قلوب، صفا و صميميت و افزايش مهر و محبت مى‏گردد. در روايتى از امام صادق (ع) آمده كه خداوند عزو جل فرموده است:
الْخَلقُ عِيالى فَاحَبُّهُم الَىَّ الْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ اسْعاهُم فى حَوائِجِهَمْ. «1»
مردم عيال من اند. محبوبترين آنها نزد من كسى است كه بيش از همه به مردم مهربان باشد و كوشش بيش‏ترى در رفع نيازمندى‏هاى آنان كند.در سخنان گهربار، معصومين (ع)، پاداش فراوانى نيز براى خدمت بر شمرده شده كه شمارش همه آنها مجال فراخى مى‏طلبد. امام حسن مجتبى (ع) مى‏فرمايد: شنيدم كه اميرمؤمنان از پيامبر (ص) چنين نقل كرد.هر كس كه در برآوردن نياز برادر مؤمنش بكوشد، گويى نه هزار سال با روزه دارى و شب زنده دارى خدا را عبادت كرده است. «1»
رسول گرامى اسلام و خاندان پاكش اين خصلت را در عالى‏ترين حدّ آن دارا بودند و به تعبير امير مؤمنان (ع):
رسول خدا (ص) هرگز در برابر نيازمندان «نه» نمى‏گفت و آنان را جز با برآوردن نيازشان يا سخنى دلنشين مرخص نمى‏كرد. «2»
امام على (ع) خود نيز در دستور العمل حكومتى به مالك اشتر چنين دستور داد:
وَ اشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعيَّةِ وَ الَمحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطفَ بِهِمْ. «3» دلت را سرشار از مهربانى و دوستى و لطف به مردم و زيردستان كن.
بر اين اساس، معصومين (ع) همه همت خويش را در راه خدمت و رفاه و حل مشكلات مردم به كار مى‏بردند و چون پدرانى دلسوز همه مسلمانان را فرزندان خويش مى‏دانستند و آسايش آنان را بر راحتى خود ترجيح‏مى‏دادند.