الف- توجّه به بُعد معنوى‏
محور تعليم و تربيت اديان الهى بويژه دين اسلام پرورش بُعد معنوى انسان و پاسخگويى به نيازهاى روحى اوست. شايد بتوان گفت: پرداختن به ابعاد ديگر زندگى انسان به صورت جنبى و در راستاى تكميل تربيت روحى و معنوى، انجام مى‏گيرد و تا اندازه‏اى به مسايل غير معنوى بها داده مى‏شود كه در خدمت بعد روحى قرار گيرد. بطور مثال، رعايت بهداشت تن براى سلامت و قوام و دوام آن ضرورت دارد، امّا نه به خاطر تن‏پرورى و تناست اندام، بلكه‏ به اين سبب كه بدن سالم، مركب راهوار ترقّى و تكامل روح است و در صورت فرسودگى يا نابودى بدن، روح از تكامل در اين دنيا بازمى‏ماند. بنابراين، ضرورت يافتن مسايل مادّى در راستاى زمينه‏سازى تكامل بعد معنوى معنا پيدا مى‏كند، و برنامه‏هاى عبادى اسلام، همچون نماز، روزه و ... براى پرورش و به كمال رساندن بعد معنوى انسان است.