برخوردارى از راه‏حلّهاى صحيح و عملى‏
ويژگى ديگر نظام تعليم و تربيت اسلامى، داشتن راه‏حلّها و برنامه‏هاى صحيح وعملى براى انسان است.ارائه راه‏حلّهاى صحيح و عملى در زمينه پرورش و آموزش انسان، مبتنى بر شناخت دقيق و كامل ماهيّت انسان و نيازهاى واقعى اوست. از اين رو، كسى مى‏تواند از عهده اين مسؤوليت سنگين برآيد كه چنين شناختى داشته باشد و او جز خداى يگانه نمى‏تواند باشد.
عقيده ما اين است كه چون خداوند آفريننده همه آفريدگان از جمله انسان است، تنها او به ابعاد وجودى انسان اشراف دارد.
«وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عَليماً» «1»و خداوند به هر چيزى داناست.درست به همين علّت، فقط او از عهده راه‏حلّهاى اصولى و عملى پيرامون تربيت و تعليم انسان برمى‏آيد و بس. «رَبُّنَا الَّذى اعْطى كُلَّ شَىْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» «2»پروردگار ما آن كسى است كه هر موجودى را آفريد، سپس هدايت كرد.براين‏اساس، راه‏حلّهاى تربيتى كه جز از طريق وحى ارائه شود، چون بدون شناخت كافى از ابعاد گوناگون انسان است، پيامدى جز گمراهى انسان ندارد، چنان كه خود مى‏فرمايد: «وَ انَّ هذا صِراطى‏ مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِه‏» «3»و اين است راه راست من از آن پيروى كنيد، ولى به راههاى گوناگون (ديگر) نرويد كه شما را از راه خدا پراكنده مى‏سازد.چيستى و چگونگى اين راه حلّها مطلبى است كه در آينده بدان خواهيم پرداخت.