الف- هدفدارى جهان
عظمت حيران كننده كهكشانها، پيچيدگى خيرهكننده پديدهها، فعل و انفعالات جهان هستى و ... جاى هيچ ترديدى براى اهل خرد نمىگذارد كه «هستى»، «هدفدار» است.قرآن مجيد بر اين حقيقت تصريح كرده، مىفرمايد: «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْارْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلًا ذلِكَ ظَنُّ الَّذينَ كَفَرُوا» «2»ما زمين و آسمان و آنچه را ميان آنهاست، بيهوده نيافريدهايم، اين گمان كافران است. «وَ ما خَلَقْنَا السَّمواتِ وَ الْارْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبينَ ما خَلَقْنا هُما الّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ اكْثَرَهُمْ لايَعْلَمُونَ» «3»ما آسمانها و زمين و آنچه را ميان آنهاست، بازيگرانه نيافريديم، آنها را جز بحق نيافريديم، ولى بيشتر آنها نمىدانند.و از زبان مؤمنان خردمند، چنين مىگويد: «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا» «1»پروردگارا اين (آسمان و زمين) را بيهوده نيافريدى. «رَبُّنَا الَّذى اعْطى كُلَّ شَىْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» «2»پروردگار ما كسى است كه به همه چيز، آفرينش داده، سپس هدايتش كرده است.شهيد مطهرى در اين باره مىنويسد:
«جهان ما جهان هدفدار است؛ يعنى در درون موجودات، كششى به سوى هدف كمالىشان موجود است و «هدفدارى» همان هدايت الهى است.» «3»بنابراين، جهان هستى از دنياى شگفتانگيز اتمها گرفته تا زندگى مرموز جانداران دريا و خشكى و سپر سرسام آور كرات آسمانى و ... همه و همه در بستر تكامل، به سوى هدف پيش مىروند و پديدهاى بدون هدف، آفريده نشده است.عقل سليم نيز در اين باره چنين نظر مىدهد: خداوندِ هستى آفرين، حكيم و داناى مطلق است كه هيچگونه بيهودهكارى و مهملآفرينى به آستان مقدسش راه ندارد، پس هر چه او آفريده از روى دانش و حكمتاست و آفرينشى چنين، هرگز لغو و بيهودهنيست و بهگفته شهيدمطهرى: «جهان از يك مشيّت حكيمانه پديد آمده است و نظام هستى بر اساس خير و جود و رحمت و رسانيدن موجودات به كمالات شايسته آنها استوار است.» «4»
|