رابطه تعليم با تربيت‏
صرف نظر از تفاوتهاى موجود بين تعليم و تربيت رابطه تنگاتنگى بين آن دو وجود دارد، بگونه‏اى كه هيچ يك بدون ديگرى به اهداف اساسى خود نخواهد رسيد. اينك به بيان چگونگى اين رابطه مى‏پردازيم:

1- تعليم مقدمه و زمينه‏ساز تربيت: مربى پيش از شروع به تربيت و اعمال روشهاى تربيتى، بايد متربى را مورد تعليم قرار دهد، و زمينه‏هاى لازم جهت تربيت او را فراهم سازد، زيرا وى زمانى در فعاليتهاى تربيتى خود موفق خواهدبود، كه پيش‏از هراقدامى، ملاكهاى خوبى و بدى، ارزش و ضدارزش، كمال و نقص، و ... را به متربى بياموزد و سطح بينش و آگاهى او را به اندازه مطلوبى برساند، تا بتواند، متربى را با داشتن مجموعه‏اى از آگاهيهاى لازم، در مسير تربيت صحيح سوق دهد.قرآن كريم، تقدّم زمانى تعليم و تربيت را گوشزد كرده، مى‏فرمايد: «... يَتْلُوا عَلَيْهِمْ اياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكّيهِمْ ...» «1»آيات تو را (فرستاده‏ات) بر آنها بخواند، و كتاب و حكمت به آنان بياموزد، و آنان را تزكيه كند.امام خمينى (قدس سره) مى‏فرمايد:
«تحصيل اين علوم در واقع مقدمه‏ى تهذيب‏نفس و تحصيل فضايل و آداب ... مى‏باشد». «1»

2- تأثير تربيت بر تعليم: تربيت صحيح جسمى و روحى، فكر و عقل متربى را به شكل مطلوبى پرورش مى‏دهد و از تنبلى، كسالت و بيمارى بدن و ناراحتيهاى روانى او جلوگيرى مى‏كند و ذهنش را براى فراگيرى هر چه بهتر و بيشتر مطالب آماده مى‏سازد.قرآن كريم تأثير تربيت بر تعليم را مورد تأكيد قرار داده و مى‏فرمايد: «وَ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ ...» «2»و تربيت مى‏كند (پيامبر صلى اللّه عليه و آله) آنها را و كتاب و حكمت را به آنان مى‏آموزد.امام خمينى (قدس سره) در توضيح اين آيه مى‏فرمايد: «مقدم بر تعليم حكمت و تعليم كتاب، تزكيه را ذكر فرموده است، ... تا آنكه آنها تزكيه بشوند و تعليم بكند كتاب را بر آنها و حكمت را بر آنها عرضه بدارد». «3»و در جاى ديگر مى‏فرمايد: «تا تزكيه نباشد، تعليم كتاب، حكمت ميسور نيست». «4»
3- تعليم و تربيت مكمّل يكديگر: هيچ يك از تعليم و تربيت به تنهايى، قدرت پاسخگويى به نيازهاى اساسى انسان در جنبه‏هاى گوناگون جسمى و روحى، فردى و اجتماعى، و ... را ندارد، بلكه هر دو به كمك هم خواهند توانست، مشكلات و نيازهاى واقعى بشر را حل كنند، و او را از گردابهاى هلاكت و نابسامانى‏هاى زندگى نجات داده، به سوى رشد و كمال واقعى رهنمون سازند.
امام خمينى (قدس سره) مى‏فرمايد: «تعليم بايد پهلويش تربيت باشد، تربيت صحيح، تربيت اسلامى، اگر تعليم تنها باشد،
بى‏تربيت، فايده ندارد، بلكه گاهى مضر است، تربيت بى تعليم هم نمى‏شود، به نتيجه نمى‏رسد، اين دو تا بايد با هم باشند». «1»خداى تعالى در نخستين آيه‏اى كه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل كرده است، با اشاره به همراهى تعليم و تربيت مى‏فرمايد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ ...» «2»بخوان به نام پروردگارت.امام خمينى (قدس سره) درباره اين آيه مى‏فرمايد: «اختصاص اين اسم كه ربّ است، براى اينكه توجه به تربيت را بدهد به مردم». «3»و در جاى ديگر مى‏فرمايد: «اگر قرائت با اسم ربّ شد، اين هم پرورش است و هم آموزش، قرائت آموزش است، و با اسم وقتى كه شد، پرورش است». «4»