تعريف تربيت‏
تربيت از نظر لغوى عبارت است از تغذيه، عهده‏دار شدن مراقبت كودك و سرپرستى او. «2» اما از نظر اصطلاحى تعريفهاى بسيارى از سوى دانشمندان براى آن ارائه شده‏ است كه به برخى از آنها اشاره كرده، در پايان تعريف جامعى ارائه خواهيم داد.
پستالوزى دانشمند تعليم و تربيت سويسى مى‏گويد: «پرورش عبارت است از رشد طبيعى و تدريجى و هماهنگ همه نيروها و استعدادهاى آدمى.» «1»هربرت‏اسپنسر فيلسوف مشهورانگليسى گفته‏است: «تربيت عبارت‏است‏از آماده‏ساختن انسان براى آنكه بتواند يك زندگى كامل داشته باشد.» «2»جولز سيمون فيلسوف و استاد فرانسوى، مى‏گويد: «تربيت طريقه‏اى است كه عقل به وسيله آن عقل ديگر و قلب، قلب ديگر مى‏شود.» «3»استاد شهيد مطهرى (ره) مى‏گويد: «تربيت عبارت است از پرورش دادن. يعنى استعدادهاى درونى‏اى را كه بالقوة در يك شى‏ء موجود است به فعليت درآوردن و پروردن.» «4»برخى از دانشمندان تعريفهاى ديگرى از تربيت كرده‏اند، از جمله: «انتقال معلومات و مهارتها»، «تشكيل عادات و صفات معين در فرد»، «به فعليت رساندن قوا و استعدادهاى انسان»، «آماده‏كردن خودبراى زندگى دراجتماع معين»، «ايجاد محيط مساعدبراى‏ارضاى رغبتهاى فرد». «5»
گوناگونى تعريفهاى ياد شده، معلول اختلاف نظر در موضوع، روش و هدف تربيت، ويژگيهاى مربّى و متربّى و ... و اينكه چه مقدار از مسائل يادشده در مفهوم تربيت مورد نظر قرار گرفته، مى‏باشد.با توجه به تعريفهاى مزبور و با ملاك قرار دادن تعريف شهيد مطهرى (ره) از تربيت، مى‏توان تعريفى را كه نسبت به تعريفهاى ديگر كاملتر و از روشنى و جامعيت بيشترى برخوردار باشد، اين گونه ارائه داد: «تربيت عبارت است از فراهم كردن زمينه‏ها و عوامل‏ براى به فعليت رساندن و شكوفا نمودن استعدادهاى درونى انسان در جهت مطلوب و استفاده از روشهاى صحيح و مناسب». «1»بر مبناى اين تعريف، كار مربى فراهم كردن زمينه‏ها و عوامل مختلف جهت به فعليت رساندن و پرورش استعدادهاى ذاتى متربى است. تربيت به معناى عام آن هر چند شامل همه جانداران مى‏شود، اما آنچه كه هم اكنون به عنوان تعليم و تربيت بين انديشمندان جهان مورد بحث است، تنها شامل انسان مى‏باشد. مربى در جريان تربيت بايد هدفى را در نظر گرفته و متربى را به سوى آن سوق دهد، چه اينكه تربيت به معناى خاص آن، عملى ارادى و غيرتصادفى بوده كه بدون تعيين هدف تحقق نخواهد يافت.