لزوم هماهنگى بين انواع تربيت‏
هر يك از سه نوع تربيتى كه ذكرش رفت، در جهان پيروانى دارد، به اين معنا كه برخى، تنها به تربيت بدنى پرداخته، هيچ گاه به فكر پرورش عقل يا قلب خود نيستند،عده‏اى نيز تمام توجه خويش را صرف پرورش فكر و عقل خويش مى‏كنند و از رسيدگى به بدن و شكوفايى حالات روح و قلب غافل مى‏مانند و دسته سوم نيز كسانى‏اند كه كارى به جسم و عقل ندارند و معتقدند كه تنها راه سعادت بشر تزكيه روح و پرواز دل است و تمام سرمايه آدمى بايد صرف هموار كردن راه دل شود، گر چه به پايمال كردن عقل و نيستى بدن نيز منجر شود، ولى اسلام ضمن اهميت دادن به هر سه نوع تربيت هيچ يك از آنها را بطور انفرادى نمى‏پذيرد، بلكه جسم، عقل و روان آدمى را بشكلى جامع و متعادل تربيت مى‏كند، بگونه‏اى كه هيچ يك از ابعاد وجودى او معطّل نماند و در پرورش هر يك از آنها نيز افراط و تفريط نشود. به عبارت ديگر، نظام تربيتى اسلام، نظامى است كه همه ابعاد جسم، روح و عقل انسان را بطور هماهنگ و معتدل تربيت مى‏كند و تربيت هر بعدى لطمه‏اى به پرورش بعد ديگر نمى‏زند و هر يك از آنها ديگرى را تقويت و تكميل كرده تا «انسان كامل» بسازند، نمونه چنين انسانى امير مؤمنان صلوات الله عليه است كه شيخ محمد عبده، شارح نهج البلاغه، درباره‏اش مى‏نويسد:
«بطور كلى روح على (ع) يك روح وسيع و همه جانبه و چند بعدى است و همواره به اين خصلت ستايش شده است. او زمامدارى است عادل، عابدى است شب زنده‏دار، در محراب عبادت گيران و در ميدان نبرد خندان است. سربازى است خشن و سرپرستى است مهربان و رقيق‏القلب، حكيمى است ژرف‏انديش، فرماندهى است لايق، او هم معلم است و هم خطيب و هم قاضى و هم مفتى و هم كشاورز و هم نويسنده، او انسان كامل است و بر همه دنياهاى روحى بشريت محيط است.» «1»پس سيستم تربيتى اسلام يك سيستم جامع و هماهنگ است. اين جامعيت و هماهنگى را با نگاهى گذرا به آيات، روايات، عبادات، معاملات فقه اسلامى و كتابهاى اخلاقى بروشنى مى‏توان دريافت.در اول اين درس و درس گذشته نظر اسلام پيرامون هر يك از انواع تربيت بطور مختصر بيان شد. در اينجا اضافه مى‏كنيم كه همه آن برنامه‏ها بايستى با هماهنگى و
انسجام در مورد انسان پياده شود. اين بخش را با تبرّك به دو آيه، كه در كنار هم الهام‏دهنده تربيت هماهنگ‏اند، به پايان مى‏بريم: «يَتْلُوا عَلَيْهِمْ اياتِهِ وَ يُزَكيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ ...» «1» [پيامبر] آيات خدا را بر مردم تلاوت مى‏كند و آنان را تربيت كرده، كتاب و حكمت مى‏آموزد. «قالَ انَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» «2»گفت همانا خداوند او (طالوت) را بر شما برگزيد و بر وسعت و دانش و تنومندى‏اش بيفزود.يك بار ديگر كلمه‏هاى «يعلّمهم»، «يزكّيهم»، «علم» و «جسم» را مرور كنيد و پيرامون نسبت آنها بينديشيد تا مطلب روشنتر شود.