محدود ندانستن فراگيرى علم‏
يكى ديگر از ويژگيهاى تعليم و تربيت اسلامى اين است كه تحصيل علم را به زمان، مكان، افراد و طبقه خاصّى محدود نمى‏داند؛
1- از جهت زمان: در بينش اسلامى به دانش اندوزى از گهواره تا گور سفارش شده‏ است. رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَريضَةٌ فى كُلِّ حالٍ» «1»دانش اندوزى در هر حالى واجب است.درباره ابوريحان بيرونى نقل كرده‏اند كه هنگام مرگ، عالمى به ديدارش رفت.ابوريحان از موقعيت استفاده كرد و مسأله‏اى پرسيد. آن عالم گفت: حالا چه وقت پرسيدن است؟ ابوريحان گفت: مى‏دانم كه در حال احتضارم، ولى بدانم و بميرم بهتر است يا ندانسته از دنيا بروم؟! «2»2- از جهت مكان: از نظر اسلام فراگيرى علم به مكان خاصّى نيز بستگى ندارد. انسان موظّف است براى تحصيل علم به هر جا كه لازم باشد، سفر كند و هر مشقّتى را تحمل نمايد، تا نياز خود و جامعه را از جهت علمى برطرف سازد. «3»3- از جهت اشخاص: در بينش اسلامى دانش اندوزى به طبقه خاصى از مردم اختصاص ندارد، بلكه تحصيل آن بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است. «4» شكوفايى و جهش علم و دانش پس از آمدن اسلام، نتيجه چنين بينشى است.