محدود ندانستن فراگيرى علم
يكى ديگر از ويژگيهاى تعليم و تربيت اسلامى اين است كه تحصيل علم را به زمان، مكان، افراد و طبقه خاصّى محدود نمىداند؛
1- از جهت زمان: در بينش اسلامى به دانش اندوزى از گهواره تا گور سفارش شده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَريضَةٌ فى كُلِّ حالٍ» «1»دانش اندوزى در هر حالى واجب است.درباره ابوريحان بيرونى نقل كردهاند كه هنگام مرگ، عالمى به ديدارش رفت.ابوريحان از موقعيت استفاده كرد و مسألهاى پرسيد. آن عالم گفت: حالا چه وقت پرسيدن است؟ ابوريحان گفت: مىدانم كه در حال احتضارم، ولى بدانم و بميرم بهتر است يا ندانسته از دنيا بروم؟! «2»2- از جهت مكان: از نظر اسلام فراگيرى علم به مكان خاصّى نيز بستگى ندارد. انسان موظّف است براى تحصيل علم به هر جا كه لازم باشد، سفر كند و هر مشقّتى را تحمل نمايد، تا نياز خود و جامعه را از جهت علمى برطرف سازد. «3»3- از جهت اشخاص: در بينش اسلامى دانش اندوزى به طبقه خاصى از مردم اختصاص ندارد، بلكه تحصيل آن بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است. «4» شكوفايى و جهش علم و دانش پس از آمدن اسلام، نتيجه چنين بينشى است.
|