انواع رازها
رازها، گاه مربوط به يك مكتب و نظام فكرى مى‏شوند و گاه در گستره يك ملّت، يا در محدوده يك قوم و يا در انحصار يك يا چند شخص قرار مى‏گيرند. همان‏گونه كه از نظر حسّاسيتِ متن، هر يك با ديگرى تفاوتهايى دارند و در طبقه‏بندى خاصّى قرار مى‏گيرند، گستره راز نيز در تعيين نوع حسّاسيت سهيم مى‏باشد. برخى‏از رازها، بايد فاش‏شده، آن عمل پنهانى كه به ضرر جامعه است، افشاگردد، ولى گاهى افشاى يك راز مضرّ به‏جامعه تشخيص داده مى‏شود و از اين جهت بايد پوشيده بماند، چرا كه كمترين ضرر آن، كاستن زشتى كار زشت و عادى ساختن جرم است. «1»
در فرهنگ شيعه از رازدارى دينى و حفظ اسرار مذهب به «تقيّه» تعبير گرديده است و در اهميّت آن روايات زيادى به دست ما رسيده است.امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد:
بر شما باد به تقيّه كردن، چرا كه از ما نيست آن كس كه تقيّه را شعار و شيوه خود درباره معتمدين خود قرار ندهد تا اين رازدارى سيره او قرار گيرد و نسبت به غيرمعتمدين نيز رعايت شود. «2»
در روايت ديگرى آن حضرت در تفسير آيه شريفه «فَمَا اسْتَطاعُوا انْ يَظْهَرُوه وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نُقْباً» «3»
مى‏فرمايد: «مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نُقْباً اذا عَمِلَ بِالتَّقِيَّةِ، يعنى تقيّه راه نفوذ دشمن را مسدود مى‏كند. «4»
برحسب روايات، تعيين امورى كه تقيّه، توجيه كننده آن است به درك انسان از وقايع نهاده شده است «1»، امّا ارتكاب برخى از گناهان همانند شرب خمر از قرار گرفتن در دايره ضرورت و تقيّه استثنا شده‏اند. «2» يعنى تقيّه نمى‏تواند توجيه كننده ارتكاب آنها باشد.جايگاه تقيّه در بين دستورات اسلامى در روايات بدين‏گونه تعيين شده است كه امام صادق عليه السلام فرمود:
نُه دهم [حفظِ] دين در تقيّه است و آن كس كه تقيّه نمى‏كند، دين ندارد. «3»
امير مؤمنان عليه السلام ضمن توصيه يكى از ياران خود به رعايت تقيّه و پنهان داشتن اعتقاد خويش مى‏فرمايد:
بپرهيز و بگريز از فرو گذاشتن تقيّه‏اى كه بر آن مأمور شده‏اى، زيرا تو [با ترك تقيّه‏] در ريختن خون خود و برادرانت سهيم گشته‏اى. «4»
گذشته از تقيّه، گاهى انتقال راز، در مفهوم سخن‏چينى داخل‏ مى‏شود و گاهى شكل بدگويى به خود مى‏گيرد. گاهى راز مربوط به خود انسان است كه بايد آن را حفظ كند و گاه مربوط به ديگران است كه نبايد آن را افشا نمايد. گاه در افشاى آن احتمال ايجاد بدبينى داده مى‏شود و زمانى افشاى آن موجب قطع ارتباط بين فرد و ديگران مى‏شود و در مواردى به قتل و درگيرى عمومى منتهى مى‏گردد. طبيعى است كه براساس اهميّت تبعات افشاى راز عقوبت و زشتى آن بيشتر و الزام بر حفظ آن جدّى‏تر مى‏شود.