... مقدمه‏
رازدارى از خصلت‏هاى الهى، جزو اوصاف مؤمنين كامل، نشانه كمال عقل و به‏عنوان منبع خيرات شناخته شده است. انسان رازدار، وفادار و امين است و با حفظ اسرار، موقعيت خود را حفظ كرده و آبرو و ناموس ديگران را نيز محترم مى‏شمارد. از اين رو، اسلام حفظ اسرار و رازدارى را مورد تأكيد قرار داده است، امير مؤمنان عليه السلام مى‏فرمايد:
«جُمِعَ خَيْرُ الدُّنْيا وَالْاخِرَةِ فى‏ كِتمانِ السِّرِّ» «1»
خير دنيا و آخرت در پنهان داشتن راز نهفته است.
در جاى ديگر مى‏فرمايد:
«كُنْ بِاسْرارِكَ بَخيلًا» «1»
نسبت به رازهاى خود بخيل باش.
نقش رازدارى در زندگى چنان حياتى است كه امام صادق عليه السلام آن را همچون خونى كه در رگ‏هاى انسان جريان دارد دانسته، مى‏فرمايد:
«سِرُّكَ مِنْ دَمِكَ فَلا يَجْرِيَنَّ مِنْ غَيْرِ اوْداجِكَ» «2»
راز تو، بخشى از خون تو است، پس نبايد در غير رگ‏هايت جارى شود.
از اين حديث شريف استفاده مى‏شود، همان‏طور كه جريان طبيعى خون در بدن باعث ادامه حيات است و چنانچه به جاى جريان يافتن در رگ‏ها، به بيرون راه يابد، منجر به مرگ مى‏شود، اسرار انسان نيز اگر از دل خارج شود و در مجراى غيرطبيعى قرار گيرد، زندگى عادى انسان را دچار تزلزل ساخته، آبروى او را در معرض خطر جدى قرار مى‏دهد.
به همان اندازه كه رازدارى در اسلام مورد تأكيد و سفارش قرار گرفته، افشاى راز، سخت نكوهش‏شده، زيرا پيامدهاى بسيار نامطلوبى براى انسان به‏دنبال خواهد داشت، تا جايى‏كه در روايات از آن به‏عنوان خيانت ياد شده‏است؛ چنان‏كه امير مؤمنان على عليه السلام مى‏فرمود:
«وَ لا تُذِعْ سِرّاً اودِعْتَهُ، فَانَّ الْاذاعَةَ خِيانَةٌ» «1»
رازى را كه به تو سپرده مى‏شود، فاش مساز، كه فاش ساختن رازها خيانت است.
در پاره‏اى از روايات نيز فاش ساختن اسرار، شركت در قتل پيامبران الهى شمرده شده است و از آنها استفاده مى‏شود كه افشاى راز چه‏بسا منجرّ به قتل افراد بى‏گناه مى‏شود و انسان را در قتل آنها شريك مى‏سازد و عواقب چنين كارى انسان را در آتش دوزخ گرفتار خواهد ساخت. امام صادق عليه السلام در تفسير آيه «وَ يَقْتُلُونَ الْانْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ» «2»
مى‏فرمود:
«اما وَاللَّهِ ما قَتَلُوهُمْ بِاسْيافِهِمْ وَ لكِنْ اذاعُوا سِرَّهُمْ وَ افْشَوْا عَلَيْهِمْ فَقُتِلُوا» «3»
به خدا سوگند آنان را با شمشيرهايشان نكشتند، بلكه اسرارشان را فاش كردند و با اين كارشان، سبب قتل آنان شدند.
يكى از صفات خداوند، رازدارى و پرده‏پوشى است. او كه علم بى‏كرانش، همه جهان و جهانيان را فرامى‏گيرد، به اسرار نهان همه آگاه است و مَحرم اسرار آفريدگان خود است. اسرارى كه اگر فاش گردد، گاه نظام زندگى به هم مى‏خورد. انسان كه جانشين و نشانه‏ خداوند است، بايد همانند او رازدار و پرده‏پوش باشد.
امام رضا عليه السلام در سخن زيبايى مى‏فرمايد:
«لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ. سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. امَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتمانُ سِرِّهِ وَ امَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النَّاسِ وَ امَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ، فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَالضَّرَّاءِ» «1»
هيچ مدّعى ايمانى، مؤمن نخواهد بود، مگر آنكه سه ويژگى داشته باشد كه يكى را از خدا و ديگرى را از پيامبر صلى الله عليه و آله و سومى را از امامش گرفته باشد. ويژگى الهى، «پنهان داشتن راز» خود است و خصلت پيامبرى، «مدارا كردن با مردم» است و سرمشق از امام، «صبر در مشكلات و مصيبت‏ها» است.
اين مجموعه، برگرفته و خلاصه شده از كتاب‏هايى است كه در مركز تحقيقات اسلامى سپاه تأليف شده است. اين كتاب‏ها عبارتند از: 1- پيش‏درآمدى بر حفاظت اطلاعات از ديدگاه اسلام/ مصطفى آخوندى 2- اطلاعات نظامى در اسلام/ عبدالحسين بينش 3- اخلاق اطلاعاتى/ على‏اصغر الهامى‏نيا، سيد محمد مقدس‏نيا، محمدحسين مظفرى 4- اطلاعات در اسلام/ محمدرضا رضوانطلب، مهدى عبداللهى، محمدحسن ميرى 5-
قواعد و احكام حفاظت اطلاعات/ اسداله احمديان، مهدى عبداللهى 6- حفظ اسرار
كتاب‏هاى فوق به لحاظ تخصصى بودن مطالب آن‏ها نوعاً از دسترسى عموم خارج هستند. از اين رو براى آشنايى بيشتر افراد جامعه با مسائل رازدارى از ديدگاه اسلام، اقدام به گردآورى اين مجموعه گرديد. در پايان با تشكر از برادر حسين احمدى كه قبول زحمت نموده و برخى از مباحث آن كتاب‏ها را انتخاب و تنظيم كرده‏اند اميد است كه اين مجموعه مورد استفاده علاقمندان قرار گيرد و تاحدّى از آسيب‏هايى كه به علت عدم رعايت رازدارى به انقلاب اسلامى و افراد جامعه وارد مى‏شود جلوگيرى گردد.
ان شاءالله‏
مركز تحقيقات اسلامى‏
نمايندگى ولى فقيه در سپاه‏