راههاى پيشگيرى و درمان
در پيشگيرى و درمان از آسيبهاى مربوط به تلويزيون، ماهواره و اينترنت نكات زير تأثيرگذار است:
1. انجام فعاليت هايى قبل از تماشاى تلويزيون به منظور كاهش علاقهمندى كودكان نسبت به برنامههاى تبليغى و تخريبى تلويزيون و ايجاد پيش زمينه ذهنى و طرز تلقى والدين نسبت به آنها؛ مثلًا خود را نسبت به آن برنامهها بى اشتياق نشان دهند و يا برخى مفاهيم را براى آنها توضيح دهند، البته به گونهاى كه كودكان مشمول قاعده «ما مُنِعَ به حُرِصَ به» نشوند؛ «1»
2. انجام فعاليتهايى در حين تماشا: كودكان خود را از انجام اعمال تهاجمآميز مشابه قهرمان فيلم يا داستان دلسرد نمايند؛ «2»
3. انجام فعاليتهاى پس از تماشا: بعد از پايان برنامه تلويزيون امكانات و فرصتهاى تمرين و تكرار و شرايط محيطى انجام اعمال نشان داده شده را از بين ببرند؛ «3»
4. تقويت عناصر فرهنگى و مذهبى در كنار آموزش خانوادههاى ريشهدار و اصيل؛ «4»
5. تشكيل انجمنها و گروههاى مردمى در مراكز حساس مانند مساجد و حسينيهها، در جهت آگاه نمودن مردم نسبت به خطرات و دستاوردهاى زيانبار آنها؛
6. توجه در رسيدگى به مشكلات و نيازهاى جوانان بويژه از سنين 20- 14 سال؛
7. ايجاد زمينههاى كار براى جوانان و بكارگيرى آنان در كارهاى مختلف؛
8. شناسايى خلاقيتها، ذوق و سليقه جوانان در زمينههاى مختلف و بكارگيرى آنان در زمينههاى هنرى، فكرى، ورزشى و ...؛
9. رسيدگى به مشكلات موجود در راه ازدواج جوانان، رفع موانع و فراهم سازى زمينه ازدواج و حل مشكلات اقتصادى آنان از طريق تأسيس هيئتها و صندوقهاى قرض الحسنه خانوادگى، تشويق به كنار گذاشتن تشريفات و تجملات و ...؛
10. ترويج و نشر اخلاق، فضيلت، پاكدامنى، تقوا و پرهيزكارى در خانواده؛
11. بهسازى محيط خانواده از طريق:
الف- تطبيق پايههاى بد اخلاقى و قوانين اسلامى در خانواده و اجتماع؛ مانند راستى و درستى، مساوات و برابرى، ايثار و از خود گذشتگى، خوش اخلاقى، همكارى و هميارى در امور خير، امر به معروف و نهى از منكر و ...
ب- التزام والدين به اخلاق، فضيلت، تقوا و ارائه الگوى عملى و شايسته براى فرزندان خود؛
ج- ترويج و تحكيم روحيه مشورت و نظرخواهى در خانواده و مبارزه جدى با روحيه استبدادى و ديكتاتورى و خودمحورى كه اساس و پايه اوليه فساد و تباهى در خانواده و جامعه است؛
12. قرار دادن رايانه در مكان عمومى كه صفحه نمايش آن توسط همه اعضاى خانواده قابل رؤيت است؛
13. افزايش و تقويت باورهاى دينى؛
14. برقرارى روابط صميمانه با فرزندان و حتى المقدور همراهى با آنها جهت جستجو در اينترنت؛
15. استفاده از رايانه به صورت مشترك در خانواده؛
16. فراگيرى اصول كار با رايانه و آگاهى از توانمندى آن توسط والدين به منظور نظارت و بازبينى اقدامات انجام شده توسط فرزندان هنگام كار با رايانه.
|