ب- محيط اجتماع‏
از ديدگاه اسلام، سرنوشت فرد و جامعه، از هم جدا نيست و صلاح و فساد هر يك در ديگرى مؤثّر است. از اين رو، هيچ كس نبايد به اين دليل كه خود به وظايفش عمل مى‏كند، نسبت به كارها و سرنوشت‏ ديگران بى‏تفاوت باشد. بى‏توجّهى و اهانت به ارزش‏هاى الهى، حتّى‏ اگر از سوى تعداد كمى از مردم صورت بگيرد، خواه‏ناخواه پس از مدّتى در جامعه تأثير مى‏گذارد. از رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين مورد تشبيه جالبى نقل شده است. آن حضرت مى‏فرمايد:
«يك گنه‏كار در ميان مردم، مانند كسى است كه با گروهى سوار كشتى شده و در وسط دريا تصميم مى‏گيرد كه قسمتى از كشتى را كه خودش در آن‏جا نشسته، سوراخ كند. اگر ديگران او را از اين كار خطرناك باز ندارند و با استناد به اين كه او جاى نشستن خودش را سوراخ مى‏كند و به محلّى كه ما در آن نشسته‏ايم، كارى ندارد، به او كارى نداشته باشند و او موفّق شود، نيّت نادرست خود را عملى سازد، با نفوذ آب به داخل كشتى، همه غرق و نابود خواهند شد.» «1» ارتكاب گناه و انجام منكرات نيز اگر بخواهد به طور علنى در سطح اجتماع شيوع پيدا كند، به زيان همه مردم خواهد بود و زيان آن‏ها دير يا زود، دامن‏گير همه افراد خواهد شد.
در اين‏جا وظيفه اسلامى، انسانى همگان ايجاب مى‏كند كه با دقّت در نحوه معاشرت‏ها و برپاداشتن امر به معروف و نهى از منكر، محيطى پاك و سالم به وجود آورند كه در آن، تمايلات ناصواب و هوس‏هاى آلوده شيطانى، زمينه بروز و ظهور پيدا نكند و افرادى كه به طور عادى سرگرم تحصيل و كار هستند، ناخواسته در معرض گناه و لغزش قرار نگيرند.
در روايات رسيده از پيشوايان بزرگوار اسلام نيز به اين حقيقت تصريح شده است كه منكرات و گناهان اگر به طور علنى در سطح جامعه شيوع‏ يابند و كسى در قبال آن‏ها واكنش منفى نشان ندهد، فرايند آن‏ها گريبان‏گير عموم مردم خواهد شد.
امام صادق عليه السلام، در اين باره از قول رسول خدا صلى الله عليه و آله چنين نقل كرده است:
«إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عامِلَها، وَ إِذا عَمِلَ بِها عَلانِيَةً وَ لَمْ‏يُغَيَّرْ عَلَيْهِ، أَضَرَّتِ الْعامَّةَ»
هر گاه بنده به طور پنهانى معصيتى مرتكب شود، جز خودش از آنان زيان نمى‏بيند، ولى هرگاه آشكارا معصيت كند و با او برخوردى- از سوى ديگران- صورت نگيرد، همه جامعه از آن زيان خواهند ديد.
آنگاه امام صادق عليه السلام، در بيان علّت اين تفاوت فرمود:
«وَ ذلِكَ أَنَّهُ يُذِلُّ بِعَمَلِهِ دينَ اللَّهِ وَ يَقْتَدى‏ بِهِ أَهْلُ عَداوَةِ اللَّهِ» «1»
اين، بدان خاطر است كه او با انجام اين عمل (گناه) دين خدا را ذليل مى‏كند و دشمنان خدا نيز (جسارت يافته) به او اقتدا مى‏كنند.