اهمّيّت و ارزش عيادت
در مكتب انسانساز اسلام، عيادت بيمار و ديدار او از اهمّيّت و ارزش ويژهاى برخوردار است؛ چرا كه اين رفتار نيك اخلاقى مورد رضايت خداوند بوده، نقش بهسزايى را در تحكيم روابط انسانى و صميميّت و اخوّت، ايفا مىكند.
به همين دليل، رسول خدا صلى الله عليه و آله در تفسير آيه «فَاذا قُضِيَتِ الصَّلوةُ فَانْتَشِرُوا فِىالْأَرْضِ» «1»
عيادت بيمار را در كنار ديگر رفتارهاى ارزشمند اخلاقى، ذكر كرده، مىفرمايد:
«منظور آيه [از پراكندهشدن در زمين] طلب كارهاى دنيوى نيست، بلكه منظور عيادت بيمار، تشييع جنازه و ديدار برادر دينى در راه خداست.» «2» امير مؤمنان على عليه السلام، اهمّيّت عيادت بيمار را نسبت به ديگر اعمال نيك يادآور شده، مىفرمايد:
«مِنْ أَحْسَنِ الْحَسَناتِ عِيادَةُ الْمَريضِ» «1»
از جمله نيكوترين اعمال انسان، عيادت بيمار است.
امام صادق عليه السلام نيز جايگاه آن را در پيشگاه خداى متعال، چنين بازگو مىكند:
«روز قيامت بنده مؤمنى به سوى خداى تعالى خوانده مىشود و حسابش به آسانى انجام مىپذيرد. آنگاه خداوند خطاب به او مىفرمايد: اى مؤمن، چه چيز تو را مانع شد، هنگامى كه بيمار بودم به عيادتم بيايى؟ او مىگويد: تو پروردگار من هستى و من بنده تو هستم، تو زنده و پايدارى و درد و ناراحتى به تو اصابت نمىكند، خداى عزّوجلّ مىفرمايد: كسى كه مؤمنى را عيادت كند، مرا عيادت كرده است، سپس مىفرمايد: آيا فلانى پسر فلانى را مىشناسى؟ مىگويد: بلى! خداوند مىفرمايد: چه چيز تو را مانع شد كه او را در هنگام بيمارىاش عيادت كنى؟ همانا اگر او را عيادت مىكردى مرا عيادت كردهبودى و مرا نزد وى مىيافتى. آنگاه اگر از من درخواست برآوردن حاجتى را داشتى، برايت برآورده ساخته، آن را ردّ نمىكردم.» «2»
|