آداب مهمان‏دارى‏
پس از اين كه فردى براى مهمانى دعوت شد، يا خود بر اين امر تصميم گرفت، او و ميزبانش بايستى مسؤوليّت‏هايى را نسبت به يكديگر بر عهده گيرند، عمده اين وظايف بر محور «عدم تكلّف» مى‏چرخد، يعنى ميزبان از مرز توان خويش سستى و تجاوز نكند و مهمان نيز به همان نسبت از ميزبان انتظار داشته باشد. اين معيار را امام صادق عليه السلام اين گونه بيان مى‏كند:
«الْمُؤْمِنُ لا يَحْتَشِمُ مِنْ أَخيهِ، وَ ما أَدْرى‏ أَيُّهُما أَعْجَبُ؟! الَّذى‏ يُكَلِّفُ أَخاهُ إِذا دَخَلَ عَلَيْهِ أَنْ يَتَكَلَّفَ لَهُ أَوِ الْمُتَكَلِّفُ لِأَخيهِ» «2»
مؤمن از برادرش رودربايستى ندارد، نمى‏دانم كدام عجيب‏تر است؟! آن‏ كه برادرش را وامى‏دارد تا وقتى بر او وارد شد، برايش به زحمت افتد، يا آن كه به خاطر برادر (ميهمانش) خود را به رنج مى‏افكند؟
اينك به برخى از آداب مهمان‏دارى مى‏پردازيم:
1- تكريم مهمان؛ شايسته است كه ميزبان با روى گشاده به استقبال مهمان برود و در طول مهمانى با سخنانى خوش او را مسرور سازد، وسائل آسايش و راحتى وى را آن گونه كه مناسب عادت پسنديده زمانش باشد، فراهم ساخته و در اختيار او قرار دهد، مهمان را به كار نگيرد و از رفتارى كه سرباربودن مهمان را برساند بپرهيزد، در بهداشت و پاكيزگى غذا، ظرف‏ها و محلّ پذيرايى از مهمان دقّت كند. در فراهم‏كردن اسباب بازگشت او عجله نكند، امّا اگر خودش تصميم به رفتن گرفت، بدرقه‏اش نمايد. رسول گرامى اسلام فرمود:
«مِنْ حَقِّ الضَّيْفِ أَنْ تَمْشِىَ مَعَهُ فَتُخْرِجَهُ مِنْ حَريمِكَ إِلَى الْبابِ» «1»
از جمله حقوق مهمان اين است كه همراه او بروى و تا درب منزلت او را بدرقه كنى.
از امام عسكرى عليه السلام نقل شده كه پدر و پسرى مهمان امير مؤمنان عليه السلام شدند. حضرت آن دو را در بالاى مجلس نشانيد و خود به احترام آن‏ها در برابرشان نشست و دستور داد غذا آوردند.
پس از صرف غذا قنبر طشت و آفتابه و حوله‏اى آورد تا دستشان را بشويد. امام عليه السلام از جا برخاست و آفتابه را از قنبر گرفت تا خود دست پدر را بشويد. مرد خود را به قدم امام افكنده عرض كرد: شما روى دست من آب بريزيد در حالى كه خدا مرا مى‏بيند؟
حضرت فرمود: «بنشين و دست خود را بشوى، خدا هم مى‏بيند كه برادرت كه با تو فرقى ندارد به تو خدمت مى‏كند.» مرد اطاعت كرد و نشست.
امام چنين ادامه داد: «تو را به حقّ بزرگى كه بر گردنت دارم قسم مى‏دهم، چنان آرام بنشين و دست خود را بشوى كه گويى قنبر روى دستت آب مى‏ريزد.» پس از شستن دست او آفتابه را به فرزندش محمّد حنفيّه داد و فرمود: «فرزندم! اگر اين جوان تنها آمده بود، خودم روى دستش آب مى‏ريختم، ليكن خداوند دوست ندارد كه پدر و پسر وقتى در كنار هم هستند به يك اندازه احترام شوند. اكنون كه پدر دست پدر را شست، تو هم دست پسر را بشوى». محمد برخاست و دست پسر را شست.
آن گاه امام عسكرى عليه السلام افزود:
«فَمَنِ اتَّبَعَ عَلِيّاً عَلى‏ ذلِكَ فَهُوَ الشّيعِىُّ حَقّاً» «1»
هر كس (در تكريم و احترام مهمان) به اين گونه از على عليه السلام پيروى كند، شيعه حقيقى خواهد بود.
2- رعايت حال مهمان؛ به طور معمول مهمان در خانه ميزبان تا اندازه‏اى در تناول غذا، حيا مى‏كند. از اين رو، ميزبان بايد طورى برخورد كند كه او خجالت نكشد. به عنوان مثال، از اينكه او غذا خورده يا نه؟ غذا ميل دارد
يا نه؟ و ... نپرسد. امام صادق عليه السلام فرمود:
«لا تَقُلْ لِاخيكَ إِذا دَخَلَ عَلَيْكَ أَكَلْتَ الْيَوْمَ شَيْئاً وَ لكِنْ قَرِّبْ إِلَيْهِ ما عِنْدَكَ» «1»
به برادرت كه بر تو وارد شده‏است نگو: «آياامروز چيزى خورده‏اى؟» بلكه هرچه خوردنى دارى نزد او بياور ....
در صورت امكان با مهمان غذا بخورد و اين دسته و آن دسته، فقر و غنا، كوچكى و بزرگى و مانند آن را بهانه جداسازى سفره مهمانى قرار ندهد.
براى پذيرايى، غذاى كافى و مناسب فراهم سازد، نه كم كه مهمان گرسنه دست بكشد و نه زياد كه اسراف شود. زيادبودن مهمانان و حجم كارها سبب نشود كه در تهيّه غذا و انجام پذيرايى از كيفيّت آن كاسته شود.
يكى ديگر از آداب مهمانى اين است كه ميزبان پيش از مهمان شروع به خوردن غذا كند و بعد از او دست بكشد. در اين باره رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرموده است:
«صاحِبُ الرَّحْلِ يَشْرَبُ اوَّلَ الْقَوْمِ وَ يَتَوَضَّأُ أخِرَهُمْ» «2»
صاحب خانه (ميزبان) قبل از ديگران شروع كند و بعد از آن‏ها دست بشويد.