روش‏هاى رسيدگى به خويشان‏
برخى از روش‏هاى صله رحم و حمايت از خويشاوندان عبارتند از:
1- كمك جانى: مى‏توان گفت كه بزرگ‏ترين مرتبه صله رحم، رسيدگى جانى به خويشان است و آن در جايى است كه جان يكى از بستگان انسان در خطر باشد كه در اين صورت وى بايد تا پاى جان بايستد و از خويشاوندان خود- در چارچوب اسلام و معيارهاى مكتبى- دفاع كند، تا ضرر را از او دفع نمايد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
«مَنْ مَشى‏ إِلى‏ ذى‏ قَرابَةٍ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ لِيَصِلَ رَحِمَهُ أَعْطاهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَجْرَ مِأَةِ شَهيدٍ» «2»
هر كس با جان و مالش، صله رحم كند، خداى متعال اجر صد شهيد به او مى‏دهد.
2- كمك مالى: اگر در مواردى ميان بستگان انسان افراد نيازمند وجود دارد، رسيدگى مالى به ايشان لازم و از درجه اهمّيّت بالايى برخوردار است.
اين گونه مسائل ريشه در فطرت انسان دارد و اسلام نسبت به آن تأكيد فراوان كرده است، تا آن‏جا كه قرآن كمك به بستگان را جزءِ حقوق مالى محسوب مى‏كند و آن‏جا كه سخن از كمك اقوام به ميان آمده، آن را به عنوان يك حق واجب ذكر كرده، مى‏فرمايد:
«وَ أتِ ذَاالْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَالْمِسْكينَ» «1»
حقوق خويشاوندان و مسكين را ادا كن.
امير مؤمنان على عليه السلام نيز مى‏فرمايد:
«فَمَنْ أَتاهُ اللَّهُ مالًا فَلْيَصِلْ بِهِ قَرابَتَهُ» «2»
كسى كه از سوى خدا ثروتى به دست آورد، بايد بستگان خويش را به وسيله آن دست‏گيرى كند.
3- كمك فكرى: رسيدگى فكرى در جايى است كه يكى از بستگان انسان براى هدايت‏شدن نياز به راه‏نمايى دارد. به عنوان مثال: يكى از اقوام انسان اهل نماز و روزه نيست، اگر رفتن نزد وى و راهنمايى او، سخن‏گفتن از فضيلت نماز و روزه و ترساندن از پيامدهاى ترك نماز و روزه در او مؤثّر مى‏شود، بر انسان لازم است كه نزدش رفته و به او كمك فكرى كند و اين از مصاديق امر به معروف و نهى از منكر است. به استفتايى در اين زمينه توجّه فرماييد:
«آيا انسان مى‏تواند از نظر شرعى با خويشاوندانى كه بى‏تقوا و بى‏نماز و ضدّ انقلابند از قبيل پدر، مادر، خواهر و غيره قطع رحم نمايد؟
جواب: قطع رحم جايز نيست، ولى بايد آن‏ها را با مراعات موازين امر به معروف و نهى از منكر كند.» «1»
4- كمك عاطفى: شايد برخى تصوّر كنند كه اصرار و تأكيد اسلام درباره صله رحم براى افرادى است كه تمكّن مالى دارند و اشخاصى كه از نظر مالى در تنگنا هستند و توان رسيدگى به ديگران را ندارند، بر ايشان صله رحم لازم نيست. اين تصوّر نادرستى است، زيرا هدف از صله رحم برقراركردن ارتباط و پيوند عاطفى با خويشاوندان است و اين ارتباط از راه‏هاى گوناگونى امكان‏پذير است. گاهى رفتن به منازل خويشان، سلام و احوال‏پرسى، تلفن‏زدن و نامه‏نوشتن، محبّت ايجاد مى‏كند و سبب دل‏جويى از خويشان مى‏شود.
امير مؤمنان عليه السلام فرمود:
«صِلُوا أَرْحامَكُمْ وَ لَوْ بِالتَّسْليمِ» «2»
با بستگان خود صله رحم كنيد، گرچه با سلام‏كردن (به آنان) باشد.
امام صادق عليه السلام نيز مى‏فرمايد:
پيوند ميان برادران آن گاه كه پيش هم هستند، ديدار همديگر است و در مسافرت نامه‏نوشتن به يكديگر. «3»
گاهى نيز شركت در غم و شادى خويشان از موارد صله رحم است؛ شركت در مراسم تشييع جنازه و مجالس ترحيم و دل‏جويى از بازماندگان آنان، و نيز شركت در مجالس جشن و سرور ايشان، رسيدگى عاطفى به آنان‏ بوده، در تقويت و تحكيم رابطه خويشاوندى نقش مؤثّرى دارد.
5- ترك آزار: يكى از برترين روش‏هاى صله رحم با خويشاوندان، ترك اذّيت و آزار آنان است. بدين معنا كه پرهيز از غيبت، تهمت، زخم زبان و شماتت آنان، دخالت‏نكردن در زندگى آن‏ها به عناوين مختلف، عيب‏جويى‏نكردن از آنان و ... از برترين موارد صله رحم است. اگر كسى نمى‏تواند به بستگان خود كمك مالى كند، دست‏كم زمينه اذيّت و آزار آنان را نبايد فراهم كند.
امام صادق عليه السلام دراين باره فرمود:
«... أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الْأَذى‏ عَنْها» «1»
برترين چيزى كه به آن صله رحم مى‏شود، خوددارى‏كردن از اذّيت و آزار آنان است.