جايگاه صله رحم در اسلام‏
پيش از پرداختن به اهمّيّت صله رحم در اسلام، به‏جاست كه نگاهى گذرا به روابط خويشاوندى و درجه احساسات و عواطف خانوادگى در غرب داشته باشيم، چنين روابطى در غرب، بى‏ارزش تلقّى مى‏شود؛ بدين معنا كه فرزندان، بعد از رسيدن به سنّ رشد از پدر و مادر جدا مى‏شوند. اين جدايى همراه با سردى روابط است؛ به‏گونه‏اى كه به طور معمول سال‏ها از يكديگر بى‏خبرند و گاه حتّى‏ از مرگ پدر و مادر، غمگين هم نمى‏شوند.وجود چنين روابط عاطفى سردى بين بستگان، پيامدهاى ناهنجارى در پى داشته و دارد. از جمله آن‏ها مى‏توان به وجود آسايشگاه‏هاى سالمندان، پرورشگاه‏ها و خوابگاه‏هاى شبانه روزى و نيز رشد و تربيت روزافزون فرزندان بى‏عاطفه كه سبب افزايش آمار قتل، جنايت و فحشا در جوامع غربى است، اشاره كرد.
وقتى روابط عاطفى بين بستگان نزديك چنين باشد، طبيعى است كه اين گونه روابط عاطفى ميان خويشاوندان دور به مراتب ضعيف‏تر خواهد بود و نبودن روابط سالم عاطفى در خانواده‏ها، نتيجه‏اى جز از هم گسيختگى جوامع غربى در پى نخواهد داشت.
بدبختانه، بر اثر هجوم فرهنگ غرب، گاه در بين خانواده‏هاى مسلمان وبه خصوص در ميان افراد مرفّه، شاهد بروز چنين روحيه‏هايى هستيم.
اسلام تحكيم پيوندهاى خويشاوندى و استحكام روابط خانوادگى را به شدّت مورد تأكيد و توجّه قرار داده و صله رحم و رسيدگى به بستگان را به عنوان يك ارزش اسلامى مقرّر كرده است. رسيدگى به خويشان به قدرى اهمّيّت دارد كه خداى متعال آن را در رديف پرستش خويش قرار داده، مى‏فرمايد:
«وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وِ بِذِى الْقُرْبى‏ ...» «1»
و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر و خويشان نيكى كنيد.
در جاى ديگر مى‏فرمايد:
«وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذى‏ تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً» «2»
بترسيد از آن خدايى كه به نام او از يكديگر درخواست مى‏كنيد و درباره ارحام كوتاهى نكنيد، همانا خداوند مراقب شماست.
رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره اهمّيّت آن فرمود:
«أُوصِى الشَّاهِدَ مِنْ أُمَّتى وَالْغائِبَ مِنْهُمْ وَ مَنْ فى أَصْلابِ الرِّجالِ وَ أَرْحامِ النِّساءِ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ أَنْ يَصِلَ الرَّحِمَ وَ إِنْ كانَتْ مِنْهُ‏
عَلى‏ مَسيرَةِ سَنَةٍ فَإِنَّ ذلِكَ مِنَ الّدينِ» «1»
به آنان كه حاضرند و آنان كه غايبند و آنان كه از صلب‏هاى مردان و رحم‏هاى زنان تا روز قيامت به دنيا مى‏آيند، سفارش مى‏كنم كه صله رحم نمايند، گرچه مستلزم پيمودن يك سال راه باشد، زيرا صله رحم (يكى) از (مسائل مهم) دين است.
امير مؤمنان على عليه السلام نيز به فرزندش چنين سفارش مى‏كند:
«أَكْرِمْ عَشيرَتَكَ، فَإِنَّهُمْ جَناحُكَ الَّذى‏ بِهِ تَطيرُ، وَ أَصْلُكَ الَّذى‏ إِلَيْهِ تَصيرُ، وَ يَدُكَ الَّتى‏ بِها تَصُولُ» «2»
خويشانت را گرامى بدار، زيرا آنان بال و پَرِ تو هستند كه با آنان پرواز مى‏كنى و اصل و ريشه تو مى‏باشند كه به ايشان باز مى‏گردى (از آنان كمك گرفته و به آن‏ها سرفرازى) و دست (ياور) تو هستند كه با آن‏ها (به دشمن) حمله مى‏كنى (و پيروز مى‏شوى).
اين همه تأكيد و سفارش نسبت به صله رحم در قرآن و احاديث، بيانگر ضرورت و نقش حياتى آن است. در منابع فقهى ما نيز چنين آمده است: «صله رحم مطلقاً واجب است هر چند كه خويشاوندان انسان مرتد يا كافر باشند.» «3» به عبارت ديگر كفر و فسق سبب سقوط حق خويشاوندى نمى‏شود، بلكه صله رحم در اين گونه موارد نيز امرى پسنديده است و چه بسا موجب هدايت و نجات بستگان از گمراهى شود.
راوى مى‏گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: «كسانى با من خويشاوندى‏ دارند، امّا با من هم‏عقيده نيستند، آيا براى آنان بر عهده‏ام حقّى است؟ فرمود:
بلى؛ حق خويشاوندى را چيزى قطع نمى‏كند و اگر با تو هم‏عقيده باشند، براى آنان دو حق است؛ يكى حقّ خويشاوندى و ديگرى حقّ اسلام. «1»