پيامدهاى خشم‏
نيروى خشم، اگر از محدوده ضرورت فراتر رفت و از كنترل اراده آدمى خارج شد، همچون آتشى سوزان يا سيلى بنيان‏كن هر چه را بر سر راه خود بيابد، مى‏سوزاند و تباه مى‏كند و پيامدهاى شومى را نخست براى صاحبش و سپس براى ديگران به ارمغان مى‏آورد. على (ع) در اين باره فرمود:
«الْغَضَبُ نارٌ مُوقَدَةٌ، مَنْ كَظَمَهُ أَطْفَأَها وَ مَنْ أَطْلَقَهُ كانَ أَوَّلَ‏ مُحْتَرِقٍ بِها» «1»
خشم آتشى سوزنده است، هر كه آن را فرو خورد، خاموشش ساخته و هر كه آزادش گذارد، خود او، اوّل كسى است كه در شعله‏اش مى‏سوزد.
اينك به برخى از پيامدهاى خشم اشاره مى‏كنيم:
1- تيرگى عقل: تا زمام امور انسان در اختيار عقل است، جز در مسير مصلحت خويش گام برنمى‏دارد، ليكن افراط در خشم، چراغ نورانى عقل را تيره و بى‏فروغ مى‏سازد و انسان، بى‏چون‏وچرا سر در خط فرمان نيروى بى‏شعور خشم مى‏گذارد و ديگر مصلحتى نمى‏بيند تا به سويش گام بردارد.
امام على عليه السلام فرمود:
الْغَضَبُ يُفْسِدُ الْأَلْبابَ وَ يُبْعِدُ مِنَ الصَّواب» «2»
خشم خردها را تباه مى‏كند و آدمى را از مسير درست دور مى‏سازد.
2- ويرانگرى و تبهكارى: اگر انسان خشمگينى را كه لجام عقل را گسيخته و سراپاى وجودش را آتش غضب مشتعل ساخته، به ديوانه‏اى زنجيرى يا درنده‏اى وحشى تشبيه كنيم، گزاف نگفته‏ايم. او نه گوش شنوايى دارد كه نصيحت و سخن حقّ در آن نفوذ كند و نه چشم بينا و واقع‏بينى دارد كه راه را از بى‏راهه تشخيص دهد و نه فكر روشنى دارد كه قدرت دسته‏بندى امور جزئى و استنتاج عقلى از آن‏ها را داشته باشد. او هركه و هرچه را كه‏ مانعى بر سر راه خواهش‏هاى كور و دور از منطق خود بيابد، آسيب رسانده و ويران مى‏كند. حضرت على عليه السلام فرمود:
«شِدَّةُ الْغَضَبِ تُغَيِّرُ الْمَنْطِقَ وَ تَقْطَعُ مادَّةَ الْحُجَّةِ وَ تُفَرِّقُ الْفَهْمَ» «1»
خشم شديد، منطق را تغيير مى‏دهد، ارتباط اجزاى استدلال را قطع و موجب پراكندگى فهم و فكر مى‏شود.
3- پشيمانى: به‏تدريج با فرونشستن شعله‏هاى خشم، ديدگان خرد به روشنى مى‏گرايد، قدرت تفكّر و انديشه فرد به كار مى‏افتد و آنچه را كه در دوره كوتاه تسلّط خشم، بر او گذشته به ارزيابى مى‏نشيند. سخنان زشت، نسبت‏هاى ناروا، پرده‏درى‏ها، خارج‏شدن از چارچوب فضايل انسانى، ارتكاب جرم، جنايت جبران‏ناپذير و ... تصوير زشتى براى هميشه در ذهنش به جا مى‏گذارد، تصويرى كه اگر محكمه، قاضى و مجازاتى هم در كار نباشد، يادآورى آن پيوسته او را عذاب خواهد داد كه: «چرا چنين كردم؟! ... اى كاش بر خود مسلّط بودم و ...» او پشيمان است و افسوس مى‏خورد، ولى ديگر پشيمانى سودى ندارد. از همين رو است كه امام على عليه السلام فرمود:
«إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَأَوَّلُهُ جُنُونٌ وَ أخِرُهُ نَدَمٌ» «2»
از خشم دورى كن كه آغازش ديوانگى و پايانش پشيمانى است.