انگيزه‏هاى خشم و روش‏هاى درمان آن‏
براى مهار خشم و درمان آن، بايد انگيزه‏هايى را كه موجب پيدايش خشم مى‏شود، بشناسيم. علل و عواملى كه ممكن است، زمينه‏ساز خشم شوند يا آن را تشديد مى‏كنند بسيارند، ولى مى‏توان آن‏ها را به دو گروه كلّى تقسيم كرد:
1- عوامل درونى كه ريشه آن‏ها به خود شخص برمى‏گردد و از درون وجود او سرچشمه مى‏گيرد؛ مانند كبر، عجب، حرص، حسد، شوخى‏هاى ركيك و ....
2- عوامل بيرونى كه از خارج موجب انگيزش خشم انسان مى‏شود.
عوامل درونى را بايد با خودسازى و تزكيه نفس ريشه‏كن ساخت. ولى عوامل خارجى را چون هم گسترده‏اند و هم در اختيار ما نيستند، كم‏تر مى‏توان كنترل كرد. با وجود اين، انسان بايستى اراده خود را طورى تقويت كند و بر غريزه خشم خويش طورى مسلّط شود كه اين غريزه در چنين مواقعى تابع عقل و اراده او شود، نه حاكم بر آن.
آنچه ذكر شد، مربوط به ريشه‏كن‏سازى اسباب و عللى است كه خشم را برمى‏انگيزد و موجب بروز آن مى‏گردد، ليكن بايد ديد، اگر با رعايت مسائل فوق، باز هم نيروى غضب تهييج شد و آتش خشم زبانه كشيد، چه بايد كرد؟
در اين خصوص دستورات جزئى‏ترى از اولياى بزرگوار اسلام رسيده كه برخى را يادآور مى‏شويم:
1- يادآورى فضيلت كظم غيظ، عفو و بردبارى و نيز پاداش عظيمى كه خداى متعال براى دارندگان اين صفات تعيين كرده، از جمله اين‏كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
«مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ كَفَّ اللَّهُ عَنْهُ عَذابَهُ» «1»
آن كه خشم خود را باز دارد، خداوند عذاب خود را از ا و باز خواهد داشت.
2- يادآورى عظمت عذاب الهى، گستردگى قدرت و حاكميّت او و اين‏كه‏ توانايى انسان بر كسى كه مورد خشم او قرار گرفته، در برابر قدرت لايزال خداوند نسبى و ناچيز است و نياز او به عفو و اغماض الهى به مراتب بيش‏تر از نياز مردم به عفو اوست. در اين باره امام صادق عليه السلام چنين فرمود:
«إِنَّ فِى التَّوْراةِ مَكْتُوباً يَا ابْنَ أدَمَ، اذْكُرْنى‏ حينَ تَغْضَبُ، أَذْكُرْكَ عِنْدَ غَضَبى‏ ...» «1»
در تورات نوشته شده: اى فرزند آدم، مرا به هنگام خشم خويش به ياد آور تا تو را به هنگام خشم خود ياد آورم.
3- پناه‏بردن به خدا از شرّ شيطان و وسوسه‏هاى او، به اين‏كه بگويد: «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ» و اين دستورى است كه گاهى رسول خدا صلى الله عليه و آله به افراد خشمگين مى‏فرمود. «2»
4- وضوگرفتن يا غسل‏كردن با آب سرد نيز در فرونشاندن آتش خشم مؤثّر است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
«إِذا غَضِبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَتَوَضَّأْ بِالْماءِ الْبارِدِ، فَإِنَّ الْغَضَبَ مِنَ النَّارِ» «3»
هرگاه يكى از شما را خشم فرا گرفت، با آب سرد وضو بگيرد، زيرا خشم از آتش است.
5- سكوت و آرامش نيز در پيش‏گيرى از خشم مؤثّر است.
على عليه السلام فرمود:
«وَ داوُوا الْغَضَبَ بِالصَّمْتِ» «1»
خشم را با سكوت درمان كنيد.
6- تغيير وضعيّت از حالت ايستاده به نشسته يا به‏عكس نيز در برخى از روايات توصيه شده است.
امام باقر عليه السلام فرمود:
«أَيُّما رَجُلٍ غَضِبَ وَ هُوَ قائمٌ فَلْيَجْلِسْ، فَإِنَّهُ سَيَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّيْطانِ وَ إِنْ كانَ جالِساً فَلْيَقُمْ» «2»
هر كه در حال ايستاده خشمگين شد، زود بنشيند، با اين كار، وسوسه شيطان از بين مى‏رود و نيز اگر نشسته است، زود برخيزد.