درس دهم عدالت در برخوردهاى اجتماعى‏

بخشى از عدالت، در زمينه آفرينش جهان و رابطه خداوند با موجودات عالم- به‏ويژه انسان- تجلّى مى‏كند و مى‏توان از آن به «عدل الهى» ياد كرد و منظور از آن، ايمان‏آوردن انسان است به آنچه كه حق شمرده مى‏شود. بخش ديگرى از آن نيز مربوط به بشر است كه آن به دو صورت، عدالت فردى و اجتماعى بروز مى‏كند. «عدالت فردى» شامل رابطه انسان با خداوند مى‏شود و به اين معناست كه انسان كارى را كه مايه سعادت اوست، انجام دهد و از كارى كه مايه شقاوت و بدبختى اوست، بپرهيزد و در اين زمينه، مغلوبِ هواى نفس خود نگردد. «عدالت اجتماعى» نيز رابطه مردم با يكديگر را در بر مى‏گيرد و به اين معناست كه انسان هر كس را در جايى كه از نظر عقل، شرع، يا عرف مستحق است قرار دهد؛ نيكوكار را به خاطر احسانش نيكى كند و بدكار را به دليل بدى‏اش عقاب نمايد، حقّ مظلوم را از ظالم بستاند و در اجراى قانون، تبعيض و استثنا قائل نشود. «1»
خداوند متعال عدالت اجتماعى را به عنوان يك اصل ضرور و خدشه‏ناپذير مطرح كرده، مى‏فرمايد:
«انَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاحْسانِ» «1»
همانا خداوند به عدل و احسان فرمان مى‏دهد.
ظاهر سياق آيه نشان مى‏دهد كه منظور از عدالت، عدالت اجتماعى است؛ به اين معنى كه با هر يك از افراد اجتماع به‏گونه‏اى رفتار شود كه مستحقّ آن است و در جايى قرار داده شود كه سزاوار آن است. اين يك ويژگى اجتماعى است كه شامل تمام مكلّفين مى‏شود و خداى سبحان همه افراد جامعه را به برپايى عدالت فرمان مى‏دهد و لازمه چنين امرى آن است كه امر، به تمام افراد تعلّق گرفته باشد. بنا بر اين، هم جامعه مأمور به اجراى اين حكم است و هم حكومت كه عهده‏دار اداره آن است. «2»
امير مؤمنان عليه السلام در توضيح چنين عدالتى مى‏فرمايد:
«جَعَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ الْعَدْلَ قَواماً لِلْأَنامِ وَ تَنْزيهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَالْأثامِ وَ تَسْنِيَةً لِلْإِسْلامِ» «3»
خداوند سبحان، عدالت را موجب استوارى مردم، پاكى از ستم‏ها و گناهان و مايه سرافرازى اسلام قرار داد.
عدالت اجتماعى دامنه گسترده‏اى دارد و عدالت در برخوردهاى اجتماعى كه به آداب معاشرت اجتماعى انسان‏ها برمى‏گردد، بخشى از آن است. عدالت در برخوردهاى اجتماعى شامل رفتار منصفانه و عادلانه انسان نسبت به اهل خانه، برادران دينى، همسايگان، ارباب رجوع و ... مى‏شود؛ به اين معنا كه انسان در اين‏گونه برخوردها به حقّ خود راضى باشد. به هيچ كس‏
ستم نكند و حقوق خانواده، همسايگان و برادران دينى را به قدر توان، محترم شمرده، ادا نمايد.