ضرورت خيرخواهى‏
خرد انسان با كم‏ترين توجّه درمى‏يابد كه انسان‏هاى عاقل و با تجربه، بايستى انديشه صائب و تجربيات اندوخته خويش را بدون كم‏ترين شائبه در اختيار همنوعان خود گذارند، از سوى ديگر، مخاطبان را ملزم مى‏داند كه انديشه وتجربه خردمندان را به كار گيرند تا به سعادت و خوشبختى‏ نايل آيند و گرنه در ديدگاه اميرمؤمنان صلوات اللّه عليه، اجتماعى كه فاقد «نصيحت گر» و «نصيحت‏پذير» باشد، فاقد خير و نيكى است:
«لا خَيْرَ فى‏ قَوْمٍ لَيْسُوا بِناصِحينَ وَ لا يُحِبُّونَ النَّاصِحينَ» «1»
در مردمى كه، ناصح نباشد و ناصحان را دوست نداشته باشند، خيرى نيست.
بدون ترديد كسى كه در برابر خيرخواهى ديگران، بى تفاوتى نشان دهد يا به جاى پذيرش نصيحت ناصح، در برابر او جبهه‏گيرى كند، هرگز به موفّقيت نخواهد رسيد و طعم تلخ شكست را خواهد چشيد همان امام فرمود:
«لَمْ يُوَفَّقْ مَنِ اسْتَحْسَنَ الْقَبيحَ وَ اعْرَضَ عَنْ قَوْلِ النَّصيحِ» «2»
كسى كه زشتى را نيكو شمارد و سخن نصيحت گر را نپذيرد، موفّق نخواهد شد.
دانشمندان و آگاهان نيز اگر از خيرخواهى امتناع ورزند و ديگران را راهنمايى نكنند، دچار لغزش شده، خيانت، پيشه كرده‏اند. امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد:
«الْعُلَماءُ فى‏ انْفُسِهِمْ خانَةٌ انْ كَتَمُوا النَّصيحَةَ» «3»
دانشمندان، اگر نصيحت را پنهان دارند، خود، خائنند.
بر اين اساس، هم بر آگاهان و مجرّبان، فرض است كه نسبت به جامعه‏ خيرخواهى كنند و راه را از چاه نشان دهند و هم بر نصيحت شوندگان لازم است نصيحت خيرخواهان را به گوش گيرند و به كار بندند. همان امام همام پيرامون گروه نخست فرمود:
«يَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ النَّصيحَةُ» «1»
خيرخواهى مؤمن بر مؤمن، واجب است.
و امام على عليه السلام سلام اللّه عليه، به گروه ديگر فرمود:
«اجْتَلِبُوا النَّصيحَةَ مِمَّنْ اهْداها الَيْكُمْ وَ اعْقِلُوها عَلى‏ انْفُسِكُمْ» «2»
نصيحت را از كسى كه آن را به شما هديه مى‏كند، بپذيريد و آن را بر خود لازم شماريد.