ارزش خوشخويى‏
اين صفت زيبا در فرهنگ اسلامى ارزش ويژه‏اى دارد و شريعتمداران معصوم، با سخنانى نغز و دلنشين، آن را بيان كرده‏اند؛ رسول اكرم صلى الله عليه و آله آن را سنگين‏ترين عمل در ترازوى قيامت دانسته و فرموده است:
«ما يُوضَعُ فى‏ ميزانِ امْرِءٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ افْضَلُ مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ» «1»
روز قيامت، در ترازوى (اعمال) شخص، چيزى برتر از خوشخويى قرار نمى‏گيرد.
حضرت امير صلوات الله عليه نيز آن را بهترين همنشين دانسته و فرموده است:
«حُسْنُ الْخُلْقِ خَيْرُ قَرينٍ» «2»
خوش خلقى بهترين همنشين است.
و در سخن ديگرى آن را سر رشته هر كار نيكى دانسته و فرموه است:
«حُسْنُ الْخُلْقِ رَأْسُ كُلّ بِرٍّ» «3»
امام صادق عليه السلام نيز اظهار فرموده كه زندگى بدون خوش خلقى، شيرين‏
و گوارا نخواهد بود:
«لا عَيْشَ اهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ» «1»
هيچ زندگى گواراتر از (زندگى با) خوشخويى نيست.
اين گونه ارجگذارى و ستايش از «حسن خلق»، اين خوى پسنديده را در رديف اصول فضايل انسانى قرار مى‏دهد وهر انسانى را موظّف مى‏كند تا خود را بدان بيارايد و به سهم خود فضاى زيست اجتماعى را گوارا و معطر گرداند و بدينسان همه مردم در محيطى گرم و صميمى به زندگى خويش ادامه دهند.