اهميّت اداى حقوق‏
هيچ خردمندى در لزوم رعايت حقوق ديگران، ترديد نمى‏كند و بى شك، پرداخت حقوق مردم در همه زمينه‏ها و به شكل عام و فراگير، از اصول شريعت اسلامى است و در سخنان رهبران اسلام با تعابير نغز و بلندى مورد تأكيد قرار گرفته است، از آن جمله:
1- ركن دين است: پرداخت حقوق مردم، با تديّن، رابطه‏اى مستقيم دارد، مؤمن، حتماً بايد حقوق مردم را مراعات كند، در غير اين صورت يا ايمانش دروغين است و يا در حدّ پايينى قرار دارد؛ امام صادق عليه السلام در اين‏باره مى‏فرمايد:
«الُمحَمَّدِيَّةُ السَّمْحَةُ اقامُ الصَّلاةِ وَ ايتاءُ الزَّكاةِ وَ صِيامُ شَهْرِ رَمَضانَ وَ حَجُّ الْبَيْتِ وَ الطَّاعَةُ لِلْامامِ وَ اداءُ حُقُوقِ الْمُؤْمِنِ ...» «1»
دين محمّدىِ آسان، عبارت است از: بر پا داشتن نماز، دادن زكات، روزه ماه رمضان، حجّ خانه خدا، اطاعت از امام و اداى حقوق مؤمن.
2- مقدّم بر حقّ اللّه است: عظمت و اهميت مراعات حقوق مردم، تا آنجاست كه در سخن اميرمؤمنان صلوات اللّه عليه، مقدّم بر حق اللّه‏ شمرده شده است:
«جَعَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ حُقُوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَةً لِحُقُوقِهِ؛ فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبادِاللَّهِ كانَ ذلِكَ مُؤَدّياً الَى الْقِيامِ بِحُقُوقِ اللَّهِ» «1»

خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدمه حقوق خويش، قرارداده است؛ هر كس به [رعايت‏] حقوق بندگان خدا قيام كند، چنين كارى به رعايت حقوق الهى منجر مى‏گردد.
3- برترين عبادت است: پيشواى ششم مى‏فرمايد:
«ما عُبِدَ اللَّهُ بِشَى‏ءٍ افْضَلَ مِنْ اداءِ حَقّ الْمُؤْمِنِ» «2»

خداوند، با چيزى برتر از اداى حق مؤمن، پرستش نشده است.
4- فلسفه حكومت اسلامى است: امام على عليه السلام پيرامون پذيرش رهبرى و ولايت امّت اسلامى مى‏فرمايد:
«اللَّهُمَّ انَّكَ تَعْلَمُ انّى‏ لَمْ ارِدِ الْاثرَةَ وَ لا عُلَوَّ الْمُلْكِ وَ الرّياسَةِ وَ انَّما ارَدْتُ الْقِيامَ بِحُدُودِكَ وَالْاداءَ لِشَرْعِكَ وَ وَضْعَ الْامُورِ فى‏ مَواضِعِها وَ تَوْفيرَ الْحُقُوقِ عَلى‏ اهْلِها ...» «3»
خداوندا تو مى‏دانى كه من، آهنگ امارت و قرار گرفتن بر مسند پادشاهى و رياست را ندارم بلكه آرمانم: اقدام به [اجراى‏] حدود تو، اجراى [قوانين‏] دين تو، سامان دادن كارها در جاهاى خويش و پرداخت حقوق به حقدار آن است.
5- ثمره اخلاص و توحيد است: همان حضرت مى‏فرمايد:
«انَّ اللَّهَ ... شَدَّ بِالْاخْلاصِ وَ التَّوْحيدِ حُقُوقَ الْمُسْلِمينَ» «1»
خداوند به سبب اخلاص و توحيد، حقوق مسلمانان را محكم كرده است.
6- يكى از درجات توبه است: اميرمؤمنان صلوات اللّه عليه براى توبه واقعى شش درجه ترسيم مى‏كند كه دو درجه آن پرداخت حقوق مردم و حقوق خداست. «2»
7- سبب علوّ درجه در بهشت است: مؤمن هر چه حقوق مردم را بهتر ادا كند از رفعت مقام و درجات بالاتر در بهشت برخوردار خواهد شد.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد:
«... فَايُّهُمْ كانَ اشَدَّ لِلشّيعَةِ حُبّاً وَ لِحُقُوقِ اخْوانِهِمُ الْمُؤْمِنينَ اشَدَّ قَضاءً كانَتْ دَرَجاتُهُ فِى الْجِنانِ اعْلى‏ ...» «3»
هر يك از مؤمنان، كه بيشتر به شيعه عشق بورزد و حقوق برادران مؤمنش را بهتر ادا كند، درجاتش در بهشت، بالاتر خواهد بود.