انواع امانت‏
امانت هايى كه در اختيار انسان قرار مى‏گيرد، ممكن است از سوى خدا، پيامبر و امام يا مردم باشد. پس امانت بر سه نوع است:
الف- امانت الهى‏
قرآن مجيد بر عرضه امانت خدا به انسان، تصريح دارد:
«انَّا عَرَضْنَا الْامانَةَ عَلَى السَّمواتِ وَ الْارْضِ وَ الْجِبالِ فَابَيْنَ انْ يَحْمِلْنَها وَ اشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْانْسانُ انَّهُ كانَ ظَلوُماً جَهوُلًا» «1»
ما امانت را بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه داشتيم، از تحمل آن سرباز زدند و از آن ترسيدند ولى انسان آن را برداشت، راستى او ستمكارى نادان است.
مرحوم علامه طباطبايى فرموده است: «مراد از امانت در اين آيه، ولايت الهى است.» «2»
برخى مفسران عقيده دارند كه «امانت الهى» شامل تمامى تكاليف الهى، اعضاء و جوارح، قواى بشرى و هر نعمت و مالى كه از سوى خدا نصيبش گشته، مى‏شود. «3»
معناى ديگر اين سخن آن است كه تمام نعمت‏هاى تشريعى و تكوينى، امانت‏هاى الهى محسوب مى‏شوند كه انسان به عنوان‏امين، آنها را در اختيار گرفته است.
ب- امانت پيامبر صلى الله عليه و آله‏
رسول خدا صلى الله عليه و آله نيز به عنوان رهبر اسلام امانت هايى را به امّت سپرده است. از جمله خود، بارها فرمود:
«انّى‏ تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَيْنِ: كِتابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتى‏ وَ لَنْ يَفْتَرِقا حَتَّى يَرِدا عَلَىَ‏الْحَوْضَ» «1»
همانا من دو چيز گرانبها در ميان شما (به امانت) مى‏گذارم: كتاب خدا و خاندانم و اين دو هرگز از هم جدا نمى‏شوند تا آنكه كنار حوض (كوثر) نزد من آيند.
اين دو گنجينه گرانبها، وديعه پيامبرند كه مسلمانان وظيفه دارند از آنها به شايستگى مراقبت كنند. همين طور سنت و سخنان حكمت‏آميز آن حضرت و بالتبع امامان نيز بايد مورد دقت و حفاظت قرار گيرد و با جدّيت و صداقت به نسل بعد تحويل گردد و هر گونه مماشات و سهل انگارى در صيانت از اسلام ناب محمدى از جانب هر شخص و گروهى، خيانت آشكار و جبران ناپذيرى است كه لعنت خدا و فرشتگان را در پى خواهد داشت.
ج- امانت مردم‏
امانتگذارى و امانتدارى، از لوازم زندگى اجتماعى است كه همواره در ميان جوامع بشرى رواج داشته و به تناسب افراد و موقعيت‏ها، تنوع و دگرگونى يافته است. امانت گاهى يك مطلب علمى، راز نظامى، فرمول‏ صنعتى و گاهى سخنى يا چيزى نفيس و گرانبها و ... بوده است.