دلايل اصالت‏
1- دستور خداست: عمر بن مريم مى‏گويد: از امام صادق عليه السلام، درباره:
آيه «وَالَّذينَ يَصِلُونَ ما امَرَاللَّهُ انْ يُوصَلَ» «1»
پرسش كردم، پاسخ داد:
«مِنْ ذلِكَ صِلَةُ الرَّحِمِ وَ غايَةُ تَأْويلِها ايَّانا» «2»
صله رحم مصداق آن است و تأويل نهايى آن ما هستيم.
2- مقدّمه تقواست: تقوا از اصولى‏ترين مسائل اخلاق اسلامى است و تار و پود آن را تشكيل مى‏دهد و صله رحم مقدمه و مكمّل تقواست. امام‏ رضا عليه السلام فرمود:
«انَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ امَرَ بِثَلاثَةٍ مَقْرُونٌ بِها ثَلاثَةٌ اخْرى‏ ... امَرَ بِاتّقاءِ اللَّهِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ فَمَنْ لَمْ يَصِلْ رَحِمَهُ لَمْ يَتَّقِ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ» «1»
خداوند به سه چيز دستور داده كه توأم با سه چيز ديگر است (از جمله) به تقواى الهى و صله رحم دستور داده و هر كس صله رحم نكند، تقواى الهى هم ندارد.
3- از شؤون امامت است: امام صادق عليه السلام خطاب به شيعيان مى‏فرمايد:
خداوند بزرگ، دوستى، ولايت و اطاعت ما را بر شما واجب كرده است، پس هر كس با ماست بايد از ما پيروى كند و ورع، كوشش، اداى امانت به نيكوكار و بدكار و صله رحم از شؤون ماست. «2»
4- علامت دين است: اميرمؤمنان صلوات اللّه عليه مى‏فرمايد:
دينداران را نشانه هايى است كه بدان شناخته مى‏شوند: راستگويى، امانتدارى، وفاى به عهد و صله رحم. «3»
5- اخلاق را نيكو مى‏كند: تأكيد بر پيوند خانوادگى و اصرار بر آن بسيارى از اخلاق نيكوى ديگر چون، انفاق، تعاون، شادمان كردن مؤمن، دفاع از حق، سخاوت و ... را در پى دارد، از اين رو حضرت باقر عليه السلام فرمود:
«صِلَةُ الْارْحامِ تُحَسّنُ الْخُلْقَ وَ تُسَمّحُ الْكَفَّ وَ تُطَيّبُ النَّفْسَ ...» «1»
پيوند با خويشاوندان، اخلاق را نيكو، دست را بخشنده و جان را با صفا مى‏كند.
6- مانع گناه است: اسحاق بن عمّار مى‏گويد: از حضرت صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود: «صله رحم و نيكويى، حساب را آسان و از گناه جلوگيرى مى‏كنند.» «2»