آداب خيرخواهى‏
هر كس مى‏خواهد به چنين كار شريفى دست يازد بايد شرايط آن را نيز در خويشتن فراهم آورد و آن را با آداب مخصوصى به جاى آورد تا اثر مطلوب را در پى داشته باشد، در اينجا به برخى از آن آداب و شرايط به طور فشرده اشاره مى‏كنيم:
1- نيّت خالص‏
هدف نهايى ناصح، بايستى قرب به خدا باشد و بندگانش را براى رهپويى به سوى او نصيحت كند، زيرا منبع خير و بركت جز او نيست و هر كار نيكى به سوى او مى‏رود و به او مى‏پيوندد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله نامه هايى را تنظيم كرد تا براى سران كشورهاى جهان، ارسال دارد، پيك‏هاى آن حضرت به خدمت رسيدند، پيامبر ضمن ابلاغ مأموريتشان، فرمود:
«انْصَحُوا لِلَّهِ فى‏ عِبادِهِ فَانَّهُ مَنِ اسْتَرْعى‏ شَيْئاً مِنْ امُورِ النَّاسِ ثُمَ‏
لَمْ يَنْصَحْ لَهُمْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ» «1»
(تنها) به خاطر خدا در ميان بندگانش خيرخواهى كنيد، زيرا اگر كسى مسؤوليت بخشى از امور مردم را به عهده گيرد و برايشان خيرخواهى نكند، خداوند بهشت را بر او حرام ميكند.
خاصيت قصد قربت اين است كه ناصح هرگز به بندگان خدا خيانت نكند و آنچه را كه صلاح است با آنان در ميان گذارد.
2- آزادگى و تديّن‏
نصيحت گر بايد از حرّيت و ديانت برخوردار باشد تا خيرخواهى او امضاى‏شرعى داشته باشد و از شائبه بزدلى و سازشكارى مصون باشد.
امام صادق عليه السلام در اين‏باره مى‏فرمايد:
«... الثَّانِيَةُ انْ يَكُونَ حُرّاً مُتَدَيّناً ... وَ اذا كانَ حُرّاً مُتَدَيِّناً اجْهَدَ نَفْسَهُ فِى النَّصيحَةِ لَكَ ...» «2»
دومين شرط اين است كه ناصح، آزاده و ديندار باشد، اگر چنين بود خود را در خيرخواهى تو به تلاش و كوشش وا مى‏دارد.
3- پاكى درون‏
ناصح بايد خود از آلودگى‏ها پاك باشد، شيطان را از خويش دور سازد، طوق بندگى خدا را بر گردن نهد و پس از منزّه شدن از شرّ و زشتى، به خيرخواهى ديگران همّت‏گمارد؛ اميرمؤمنان صلوات الله عليه‏
باشگفتى مى‏پرسد:
«كَيْفَ يَنْصَحُ غَيْرَهُ مَنْ يَغُشَّ نَفْسَهُ» «1»
كسى كه به خويشتن خيانت كند، چگونه خيرخواه ديگران مى‏شود؟!
امام صادق عليه السلام نيز خيرخواهى از انسان‏هاى آلوده را بس بعيد مى‏داند و حتى برخى رذايل را مانع اصلى خيرخواهى معرفى كرده، مى‏فرمايد:
«النَّصيحَةُ مِنَ الْحاسِدِ مُحالٌ» «2»
خيرخواهى از حسود محال است.
عكس آن نيز صحيح است، يعنى كسى كه بيشتر به صفاى درون خويش بپردازد و خيرخواه خود باشد براى مردم هم بهتر خيرخواهى مى‏كند؛ امام على عليه السلام فرمود:
«انَّ انْصَحَ النَّاسِ انْصَحُهُمْ لِنَفْسِهِ وَ اطْوَعُهُمْ لِرَبّهِ» «3»
خيرخواه‏ترين مردم كسى است كه براى خودش خيرخواه‏تر و براى پروردگارش مطيع‏ترباشد.
4- آداب ديگر
همچنين نصيحت گر بايد موقعيت نصيحت‏پذير را در نظر بگيرد و با عقل و تدبير پيش رود، با زبان خوش و نرمخويى به نصيحت بپردازد، مخاطب را به جاى خويش فرض كند و هر چه براى خود مى‏خواهد براى او هم بپسندد و ....