الف- پايه‏هاى اخلاق‏
يك فضيلت اخلاقى از دو زاويه مى‏تواند در علم اخلاق مورد بررسى قرار گيرد؛ نخست آن كه خود در كنار ديگر فضايل، بخشى از اخلاق محسوب شود و ديگر اين كه اساس و مبناى ديگر فضايل اخلاقى قرار گيرد. صدق و امانت از هر دو ويژگى برخوردارند. امام على عليه السلام مى‏فرمايد:
«ارْبَعٌ مَنْ اعْطِيَهُنَّ فَقَدْ اعْطِىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَالْاخِرَةِ؛ صِدْقُ حَديثٍ وَ اداءُ امانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطْنٍ وَ حُسْنُ خُلْقٍ» «1»
چهار چيز به هر كس داده شود، خير دنيا و آخرت به او ارزانى شده؛ راست‏گويى، امانت‏پردازى، حلال‏خورى و نيك خلقى.
همچنين آن بزرگوار، راست‏گويى و امانت‏دارى را اساس و پايه ايمان دانسته، مى‏فرمايد:
«عَلَى الصِّدْقِ وَالْامانَةِ مَبْنَى الْايمانِ» «2»
از زبان فردى چنين نقل كرده‏اند:
«خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيدم و عرض كردم: اخلاقى به من بياموز كه خير دنيا و آخرت را برايم فراهم سازد. آن حضرت فرمود: «دروغ نگو.» پس از شنيدن اين موعظه، هرگاه تصميم به انجام كار زشتى مى‏گرفتم، به ياد سخن پيامبر صلى الله عليه و آله مى‏افتادم و فورى منصرف مى‏شدم. زيرا با خود مى‏گفتم: اگر اين كار زشت را مرتكب شوم و كسى از من بپرسد آيا تو چنين كارى را انجام داده‏اى؟ يا بايد راست بگويم و به گناه اعتراف كنم و رسوا شوم و يا بايد دروغ بگويم كه در اين صورت با سخن حكيمانه پيامبر صلى الله عليه و آله مخالفت كرده‏ام.» «3»