هدف‏مندى‏
قرآن مجيد يكى از ويژگى‏هاى مؤمنان را پرهيز از كارهاى لغو و بيهوده مى‏داند و مى‏فرمايد:
«وَالَّذينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» «1»
و آنها كه از بيهودگى روى گردانند.
بر مبناى اين آيه شريفه، همه افكار، گفتار و كردار مؤمن، هدفدار است و اين اهداف نيز خردمندانه و در جهت تأمين زندگى مادى يا معنوى فرد يا جامعه تنظيم شده و جملگى در راستاى هدف نهايى- كه قرب الى الله است- قرار گرفته است.
در مورد تزيين و تجمّل نيز چنين هدفى مدّ نظر قرار مى‏گيرد و آراستگى به هدف خردمندانه‏اى راه مى‏يابد، مانند بهداشت تن و روان، نظم و انضباط عمومى، حفظ شؤون انسانى و اسلامى، زيباسازى محيط، تقويت شور و نشاط اجتماعى، احترام به مسلمانان، حفظ حيثيت و آبروى خود و خانواده و مانند آن.از موارد ياد شده، بهتر و مهم‏تر، آراستگى و خودآرايى براى خدا است كه مؤمن سعى مى‏كند به گونه‏اى خود و زندگى‏اش را بيارايد و سر و سامان دهد كه رضايت او را جلب كند.
قرآن مجيد براى هدف‏مند كردن حس زيبا پسندى مؤمنان، به آنان چنين سفارش مى‏كند:
«يا بَنى‏ آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ ...» «1»
اى فرزندان آدم! زينت خود را به هنگام رفتن به هر مسجدى، با خود برداريد.
تزيين و آراستگى، شانه زدن و مرتب كردن ظاهر براى هر نماز و غسل زيارت امام از جمله مصاديق زينت شمرده شده است كه وجه مشترك و هدف همه آنها آمادگى براى برپايى عبادت پروردگار است. اين موضوع در فقه و اخلاق اسلامى به طور مشروح مورد بحث و تأكيد قرار گرفته و حتى شرط صحت بسيارى از عبادات شمرده شده است.
به سخنى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله، در اين باره دقت نماييد:
«انَّ الْاسْلامَ نَظيفٌ فَتَنَظَّفُوا فَانَّهُ لا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ الَّا نَظيفٌ» «2»
همانا دين اسلام پاكيزه است، شما نيز پاكيزه باشيد چرا كه جز [افراد] پاكيزه كسى وارد بهشت نمى‏شود.
براساس رهنمودهاى دين مبين، انسانى كه به دين خدا ايمان آورده و كتاب و رسولش را آخرين كتاب و رسول الهى مى‏داند؛ دستورات بهداشتى دين اسلام را به طور كامل اجرا مى‏كند تا علاوه بر طهارت و آراستگى ظاهرى به طهارت معنوى نيز آراسته گردد بعضى از اين دستورها عبارتند از:
* وضو و غسل: مؤمن هميشه با وضو است و غسلهاى واجب به‏ويژه غسل جنابت را به تأخير نمى‏اندازد، همچنين غسل‏هاى مستحب را حتى‏الامكان به جا مى‏آورد. از جمله غسل‏هاى مستحب، غسل روز جمعه است كه در روايات بسيار بر آن تأكيد شده است.
* تميزى و نظافت لباس: مؤمن لباس‏هاى تميز و با رنگ روشن (سفيد يا سبز)
مى‏پوشد و هميشه آن را تميز نگه مى‏دارد، به خصوص براى ورود به مسجد و حضور در جامعه. نقل شده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله با اينكه هميشه لباس تميز و مرتب- و نه فاخر و گرانبها- مى‏پوشيد، لباس مخصوصى را براى حضور در نماز جمعه به تن مى‏كرد. «1»
امام حسن مجتبى عليه السلام نيز بهترين لباس‏هاى خود را هنگام نماز مى‏پوشيد. اين كار مورد پرسش ديگران واقع شد. امام در پاسخ ضمن اشاره به آيه 31 سوره اعراف، فرمود:
«انَّ اللَّهَ جَميلٌ يُحِبُّ الْجَمالَ فَاتَجَمَّلُ لِرَبّى‏» «2»
خداوند با جمال است و زيبايى را دوست دارد و من به‏خاطر پروردگارم آراسته مى‏شوم.
* استفاده از بوى خوش: براى ظاهر شدن در بين مردم و در حضور خداوند؛ بوى خوش استعمال مى‏كند. نقل شده كه هزينه عطر رسول اكرم صلى الله عليه و آله گاه بيش از خوراك او مى‏شد و ايشان آن قدر خوشبو بود كه از هر جا عبور مى‏كرد تا مدتى بوى خوشش به مشام مى‏رسيد. «3» امام رضا عليه السلام فرمود:
«جايگاه و محل عبادت امام جعفر صادق عليه السلام در مسجد از بوى عطر آن حضرت فهميده مى‏شد.» «4»
* استفاده از آينه: براى ورود به مراكز عمومى، حتماً سر و وضع خود را در آينه نظاره مى‏كند و مو و لباس خويش را مرتب مى‏نمايد. به فرموده امام صادق عليه السلام، پيامبر اسلام، (در آن زمان و در بين مردم صحرانشين) چنين بود:
رسول خدا صلى الله عليه و آله در آينه نگاه مى‏كرد و موهاى سرش را منظم مى‏نمود و شانه مى‏زد.
گاهى [به جاى آينه‏] در آب نگاه مى‏كرد و خود را مرتب مى‏نمود و اين كار را براى بيرون رفتن از منزل انجام مى‏داد. «5»
رسول خدا، دليل اين كار را چنين بيان مى‏دارد:
خداوند دوست دارد كه بنده‏اش چون به سوى برادرانش مى‏رود، خود را براى آنها منظم كند و بيارايد و زيبا سازد. «1»