4. جلوه‏هاى كرامت‏
الف. گذشت: صفت كرامت مى‏طلبد كه انسان در برابر بديهايى كه از ناحيه ديگران مى‏بيند، به‏ويژه هنگام قدرت بر انتقام‏گيرى، كريمانه گذشت كند و گوهر انسانى خود را بروز دهد.امام على (ع) در اين باره مى‏فرمايد: «مِنَ الْكَرَمِ أَنْ تَتَجاوَزَ عَنِ الْإِسائَةِ إِليْكَ» «2»از [جلوه‏هاى‏] كرامت، درگذشتن از كسى است كه به تو بدى كرده است.موارد فراوانى از اين‏نوع گذشتها در تاريخ اسلام وجود دارد كه به دونمونه اشاره مى‏كنيم:پس از فتح اين شهر به دست پيامبر (ص) و يارانش، آن حضرت خطاب به مردمى كه اسير شده بودند، فرمود:فكر مى‏كنيد با شما چه‏مى‏كنم؟ گفتند: به خير و نيكى، زيرا شما برادرى كريم و فرزند برادرى كريم هستيد. پيامبر فرمود: برويد كه همه شما آزاديد و از خطاها و گناهان آنها درگذشت در حالى‏كه به يارى خداوند بر آن مردم مسلّط بود و آنها مانند غنيمتى در دستش گرفتار بودند. «3»نمونه دوم در كربلاى حسينى است و آن هنگامى است كه حُرّ از رفتار گذشته خويش پشيمان شده، خدمت امام حسين (ع) مى‏رسد و از ايشان تقاضاى عفو مى‏كند. آن امام بزرگوار در كمال كرامت، نه‏تنها از خطاى «حُرّ» درمى‏گذرد، كه او را در صف ياران خويش جاى مى‏دهد.ب. بذل و بخشش: انسانهاى كريم در حلّ مشكلات مادّى و رفع احتياجات نيازمندان دستى بخشنده داشته و حتى قبل از درخواست نيازمند و بدون هيچ منّتى، بذل و بخشش مى‏كنند.
على (ع) در اين باره مى‏فرمايد: «الْجُودُ مِنْ كَرَمِ الطَّبيعَةِ» «1»بخشش از كرامت انسان ناشى مى‏شود.آن حضرت در جايى ديگر مى‏فرمايد: «مَنْ كَرُمَتْ نَفْسُهُ، اسْتَهانَ بِالْبَذْلِ وَالْأِسْعافِ» «2»

كسى‏كه خود را به كرامت آراسته باشد، بذل و بخشش برايش آسان خواهد بود.ج. پايدارى بر پيمانها: حضرت على (ع) در اين باره مى‏فرمايد: «مِنَ الْكَرَمِ الْوَفاءُ بِالذِّمَمِ» «3»از آثار كرامت، پايدارى بر پيمانهاست.آن حضرت در عهدنامه خود به مالك اشتر، وفادارى بر پيمان با دشمن را مورد تأكيد قرار داده، مى‏فرمايد:اگر با دشمنت پيمانى نهادى و در ذمّه خود او را امان دادى، به عهد خويش وفا كن و آنچه را بر ذمّه دارى ادا نما و خود را سپر پيمانت قرار ده؛ زيرا نزد مردم، با همه هواهاى گونه‏گون و رأيها و انديشه‏هاى مختلفى كه دارند، چيزى از واجبهاى خدا مهمتر از بزرگ شمردن وفاى به عهد نيست ... پس در آنچه به عهد گرفته‏اى خيانت مكن، و پيمانى را كه بسته‏اى مشكن و دشمنت را- كه در پيمان توست- مفريب. «4»د. فداكارى در راه حق: امير مؤمنان، على (ع)، مى‏فرمايد: «عِنْدَ الْإِيثارِ عَلَى النَّفْسِ، تَتَبَيَّنُ جَواهِرُ الْكُرَماءِ» «5»شكوه و گوهر وجودى اهل كرامت، [به‏] هنگام ايثار و فداكارى آشكار مى‏شود.امام حسين (ع) كه خود طلايه‏دار كاروان فداكارى و از جان‏گذشتگى در راه حق است، هنگام ورود به كربلا، در نهايت عزت و كرامت، خطاب به اهل بيت و يارانش مى‏فرمايد:... وضع دنيا دگرگون شده، زشتيها آشكار و نيكيها و فضيلتها از ميان مردم رخت بربسته است و از فضايل انسانى چيزى باقى نمانده، مگر اندكى مانند قطره‏هاى ته‏مانده ظرف آب و مردم در زندگى ننگين و ذلّت‏بارى به سر مى‏برند. آيا نمى‏بينيد كه به حق عمل نمى‏شود و كسى از باطل روى‏گردان نيست [در اين محيط ننگين‏] سزاوار است كه مؤمن با فداكارى و جانبازى به ديدار پروردگارش بشتابد و من نيز در چنين شرايطى مرگ را جز سعادت و خوشبختى، و زندگى با ستمگران را جز رنج و خوارى نمى‏دانم. «1»