ضرورت خيرخواهى‏
گرچه نصيحت و خيرخواهى براى دين، ملّت و دولت اسلامى، بر فرد فرد مسلمانان لازم و ضرورى است، ولى مديران و كارمندان مسلمان، بايد نسبت به فرادستان و سازمان متبوع خود، دلسوزى و خيرخواهى بيشترى داشته باشند. امام صادق عليه السلام پيرامون خيرخواهى عمومى مى‏فرمايد: «عَلَيْكُمْ بِالنُّصْحِ لِلَّهِ فى‏ خَلْقِهِ فَلَنْ تَلْقاهُ بِعَمَلٍ افْضَلَ مِنْهُ» «1»بر شما باد كه به خاطر خدا خيرخواه مردم باشيد كه هرگز با عملى بهتر از آن به ملاقات خدا نخواهى رفت.امير مؤمنان عليه السلام به خصوص بر خيرخواهى مديران تصريح كرده و پس از شهادت محمد بن ابى بكر طى نامه‏اى، مالك اشتر را از «نصيبين» احضار مى‏كند تا به ولايت مصر منصوب سازد و ضمن آن مى‏نويسد: «اسْتَخْلِفْ عَلى‏ عَمَلِكَ اهْلَ الثِّقَةِ وَالنَّصيحَةِ مِنْ اصْحابِكَ» «2»
يكى از يارانت را- كه مورد اطمينان و خيرخواه است- به جاى خويش بگمار.بايد گفت موضوع نصيحت و خيرخواهى به حدّى در حوزه مديريت اسلامى گسترده و جدّى است كه آن را از مرز يك ويژگى اخلاقى فراتر برده، به عنوان يك حقّ مسلّم مطرح ساخته است. چنان كه امام على عليه السلام مى‏فرمايد: «ايُّهَا النَّاسُ انَّ لى‏ عَلَيْكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؛ فَامَّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ فَالنَّصيحَةُ لَكُمْ‏وَ ... امَّا حَقّى‏ عَلَيْكُمْ فَالْوَفاءُ بِالْبَيْعَةِ وَالنَّصيحَةُ فِى الْمَشْهَدِ وَالْمَغيبِ ...» «1»
اى مردم! من بر عهده شما حقّى دارم و شما نيز بر گردن من حقّى داريد؛ امّا حق شما بر من خيرخواهى براى شماست ... امّا حق من بر شما، وفادارى به بيعت و خيرخواهى در حضور و غياب من است.همين‏طور امام عليه السلام، نصيحت و خيرخواهى را از ويژگى‏هاى رهبر بزرگوار اسلام- حضرت محمد صلى الله عليه و آله- دانسته، مى‏فرمايد: «بَعَثَهُ وَالنَّاسُ ضُلَّالٌ فى‏ حَيْرَةٍ ... فَبالَغَ صلى الله عليه و آله فِى النَّصيحَةِ وَ مَضى‏ عَلَى الطَّريقَةِ» «2»خداوند، پيامبر صلى الله عليه و آله را- در حالى كه مردم در گمراهى و حيرت به سر مى‏بردند- برانگيخت و آن حضرت در خيرخواهى، سنگ تمام گذاشت و بر راه (مستقيم) رفت.