3- وجدان كارى‏
دست پر قدرت آفرينش، گوهر گرانبها و صادقى را در درون آدمى تعبيه كرده كه از آن به «وجدان و نفس لوّامه» تعبير مى‏شود. اين نيرو، ناشناخته، ولى محسوس است و مكاتب گوناگون بشرى و الهى در تعريف، شناسايى و كاربرد آن، سخن‏ها گفته و كتاب‏ها نوشته‏اند و جملگى بر وجود، صداقت و كارآيى آن اتفاق نظر دارند و در تمجيد از وجدان گفته‏اند:
- وجدان، بايستگى‏ها را از نبايستگى‏ها تفكيك مى‏كند.
- وجدان، قاضى امينى است.
- وجدان، نظارت مى‏كند.
- وجدان، راهنماى مطمئن است.
- وجدان، شكنجه مى‏دهد و شكنجه مى‏بيند.
- وجدان، قطب نماست. «3»
«وجدان»، آدمى را پس از انجام كار، مورد بازخواست قرار مى‏دهد تا سره را از ناسره بازشناسد، بر كارهاى نيكو بيفزايد و از زشتى‏ها دست شويد و منظور از «وجدان كارى»، در كوتاه‏ترين و زيباترين كلام، خوب و دقيق و كامل انجام دادن كار است. اين تعبير از رهبر معظم انقلاب است:هر كس و در در هر كجا كه هستيم، «وجدان كار» را در كارى كه به گردن گرفتيم و تعهد كرديم رعايت كنيم؛ چه اين كار شخصى يا كارى براى نان درآوردن باشد و چه كارى اجتماعى و مردمى و مربوط به دگيران باشد؛ همانند كارهاى مهمّ اجتماعى و مسؤوليت‏هاى كشورى. همه اين امور را با برخوردارى از وجدان انجام دهيم؛ آن را خوب و دقيق و كامل و تمام انجام دهيم و به تعبير معروف؛ «براى كار، سنگ تمام بگذاريم. «1»
وجود وجدان و فعاليت صادقانه آن در نظارت و سنجش همه اعمال ما، امرى بديهى است؛ چنان كه پذيرفتن داورى آن نيز به ميزان سلامت انسانيت ما مربوط مى‏شود؛ يعنى تنها بيماران روانى، متخلّفان و مجرمان داورى وجدان را نمى‏پذيرند.قرآن مجيد حضور و جايگاه وجدان را روشن و انكارناپذير دانسته و در كنار چشم و زبان- كه محسوس و عيان‏اند- از آن ياد كرده، مى‏فرمايد: «الَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ» «2»آيا براى انسان، دو چشم، زبان و دو لب قرار نداديم؟ و او را به راه خير و شرّ رهنمون گشتيم.كه آيه آخر، اشاره به نيروى درونى يا وجدان دارد كه خوبى‏ها را از بدى‏هاى تشخيص مى‏دهد.