قدردانى در حيطه مديريت‏
الف- عموميت قدردانى‏
اين خصلت ارزشمند بايد به صورت يك «ملكه» در مدير تجلى كند، به‏گونه‏اى كه خدمت هيچ كس، بدون پاداش- گرچه زبانى- نماند و حتى پس از عزل، جابه‏جايى و يا درگذشت كاركنان مجموعه، فراموش نشود. دو نمونه از سيره بزرگان دين در اين زمينه بيان مى‏گردد:

1- محمد بن ابى بكر، از ياران و شيعيان واقعى امام على عليه السلام بود كه مدتى ولايت استان بزرگ مصر را به عهده داشت و در نبرد با نيروهاى معاويه به شهادت رسيد.امام عليه السلام با شنيدن خبر شهادت محمد، طى نامه‏اى به عبدالله بن عباس نوشت:محمد بن ابى بكر- كه رحمت خدا بر او باد- به شهادت رسيد. ما اين مصيبت را به‏حساب خدا مى‏گذاريم؛ او فرزندى خيرخواه، كارگزارى پرتلاش، شمشيرى برنده و ستونى پابرجا و بازدارنده بود. «1»

2- عمر بن ابى سَلَمه، از سوى امير مؤمنان عليه السلام مدتى استاندار بحرين بود. وقتى امام عليه السلام او را عزل و نعمان بن عجلان را به جايش منصوب كرد، طى نامه‏اى از او چنين تقدير كرد:
تو نيكو حكومت كردى و امانتدارى نمودى؛ اينك بدون هيچ‏گونه دلخورى و سرزنش و اتّهامى، نزد ما بازگرد. «2»

ب- قدردانى متنوّع‏
سپاس‏گزارى مدير از افراد زيردست و همكار، ممكن است به شكل مادّى و معنوى، حضورى و غيابى، كتبى و شفاهى و غيره صورت پذيرد و هرگونه تقدير و تشويق به مقتضاى حال و صلاحديد مدير انجام گيرد. بر اين اساس، امكان دارد برخى از انواع تقدير، اولويت داشته باشد يا مدير از اعمال برخى از آن‏ها معذور باشد. به فرموده امير مؤمنان عليه السلام: «اذا قَصُرَتْ يَدُكَ عَنِ الْمُكافاةِ فَاطِلْ لِسانَكَ بِالشُّكْرِ» «3»هرگاه دستت از جبران [اعمال و قدردانى عملى‏] كوتاه شد، با زبانت سپاسگزارى كن.

ج- نتيجه قطعى‏
ارج نهادن به زحمات و خدمات همكاران، به‏طور قطع نتيجه بخش است و كارآيى و اعتبار مديريت و سازمان را افزايش مى‏دهد؛ چنان كه عكس آن نيز صادق است.ديدگاه همكاران و زيردستان نسبت به مدير، مى‏تواند به دو شكل زير باشد؛الف- بخشى از آن‏ها با ديد خوش‏بينانه به او مى‏نگرند و از عملكرد مديريتى اوخشنودند. در اين صورت، قدردانى و سپاس‏گزارى مدير بر وفادارى و خشنودى آنان مى‏افزايد. چنان كه امام على عليه السلام فرمود: «شُكْرُكَ لِلرَّاضى‏ عَنْكَ يَزيدُهُ رِضاً وَ وَفاءً» «1»

ب- بخشى نيز خواه ناخواه از عملكرد مدير ناراضى يا نگرانند، قدردانى و سپاس‏گزارى از كارهاى خوب و ارزشمند اين گروه نيز، اثر بخش خواهد بود؛ روحيه آنان را تلطيف خواهد كرد و رابطه كارى آنان با مدير و سازمان را اصلاح خواهد نمود.همان حضرت در اين باره نيز مى‏فرمايد: «شُكْرُكَ لِلسَّاخِطِ عَلَيْكَ يُوجِبُ لَكَ مِنْهُ صَلاحاً وَ تَعَطُّفاً» «2»قدردانى تو از كسى كه نسبت به تو غضبناك است، موجب صلاح و مهربانى او نسبت به تو مى‏شود.