ه- اجراى حد بر بهتان زننده:
بهتان زدن به ديگران نه تنها از نظر اخلاقى، كار زشت و ناپسندى است، و نه تنها بهتان زننده از نظر شرع، گناهكار محسوب مى‏گردد، بلكه گاهى بهتان زدن سبب وارد شدن خدشه به روابط خانوادگى ديگران مى‏شود، كه در اين صورت اگر بهتان زننده نتواند مدّعاى خود را توسط چهار شاهد، ثابت كند، به حُكم قاضى شرع، حد قذف بر او جارى مى‏شود.
قرآن كريم مى‏فرمايد:
«وَالَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِارْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانينَ جَلْدَةً وَلا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً ابَداً وَاوُلئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» «2»
وكسانى كه زنان پاكدامن را متهم مى‏كنند، سپس چهار شاهد نمى‏آورند، آنها را هشتاد تازيانه بزنيد، شهادتشان را هرگز نپذيريد و آنها فاسقند.
اسلام، نه تنها افراد بهتان زننده را تحت مجازات شديد قرار مى‏دهد، بلكه در دراز مدّت نيز سخن و شهادتشان را از ارزش و اعتبار، ساقط مى‏كند، بعلاوه داغ فسق بر پيشانى آنها نهاده، درجامعه رسوايشان مى‏كند.اين سختگيرى در مورد حفظ حيثيت مردم پاكدامن، منحصر به اينجا نيست، بلكه در بسيارى از تعاليم اسلام منعكس است و همگى از ارزش بسيار زيادى كه اسلام براى حيثيت زن و مرد با ايمان قائل شده است حكايت مى‏كند. «1»
و به طور كلّى به آنان دستور مى‏دهد كه در همه مسائل اجتماعى و غيره در پى بافته‏ها و گمانها نروند و تنها از علم و يقين خويش پيروى كنند:
«وَلاتَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ انَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ كُلُّ اولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤْولًا» «2»
از پى آنچه كه بدان علم ندارى نرو، زيرا گوش و چشم و دل، همه را باز خواست كنند.