ديدگاه قرآن و روايات‏
قرآن مجيد، نخست به انسان مى‏آموزد كه از پس اين دنياى فانى، سرايى باقى است و او چه بخواهد و چه نخواهد بايد نشئه دنيا را به سوى نشئه آخرت، سپرى كند؛ «يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه» «1»
اى اسنان، تو با رنج و سختى به سوى پروردگارت مى‏روى و او را ملاقات مى‏كنى.
سپس به او رهنمود مى‏دهد كه كسانى به سعادت و راحتى آخرت نايل مى‏شوند كه‏ در اين سرا، دست به زياده خواهى و برترى جويى مادّى نزنند و همّت خويش را حرف دنياى فانى ننمايند:
«تلك الدار الاخرة نجعلها للذين لا يريدون علوا فى الارض و لا فسادا و العاقبة للمتقين» «1»
اين سراى آخرت را براى كسانى قرار مى‏دهيم كه قصد برترى جويى در زمين و تباهى را ندارند و فرجام نيكو از آنِ متّقيان است.
در روايات اسلامى نيز پيرامون اين موضوع به طور مستوفى بحث شده و معصومين (ع) همواره مسلمانان را به ساده زيستى و پرهيز از دنيا گرايى تشويق كرده‏اند؛ مباحثى چون:
قناعت، زهد، احسان و انفاق، خيرات و صدقات، پرهيز از طمع و حرص، تكاثر و ...
جملگى چنين هدفى را دنبال مى‏كند. امام زهدان و ساده زيستان، على (ع)، زندگى ايده آل اسلامى راچنين ترسيم مى‏كند:
«طولى للذاهدين فى الدنيا الراغبين فى الاخرة اولئك قوم اتخذوا الارض بساطا و ترابها فراشا و ماءها طيبا و القرآن شعارا و الدعاء دثارا ثم قرضوا الدنيا على منهاج المسيح ....» «2»
خوشا آنان كه دل از اين دنيا كنده و بدان سرا بسته‏اند؛ آنان مردمى هستند كه زمين را فرش و خاك آن را بستر و آبش را عطر خود قرار داده‏اند. قرآن را به جانشان بسته‏اند و دعا را ورد زبان ساخته‏اند. سپس به شيوه مسيح، دنيا را به ديگران وام داده اند، چه وام دادنى!
از سوى ديگر، زندگى پرتجمّل و رفاه زدگى و دلبستگى به دنيا بشدّت مورد نكوهش قرار گرفته و معصومين (ع) با تعابير گوناگونى آن را ملامت كرده‏اند؛ امير مؤمنان (ع)، چنين دنيايى را بسان استخوان خوكى مى‏داند كه در دست بيمار جزام گرفته قرار دارد! «3» و امام محمد باقر (ع) شخص دنيا طلب وتجمّل پرست را به كرم ابريشم تشبيه مى‏كند كه هر چه بيشتر مى‏تند، گرفتارتر مى‏شود تا آنگاه كه در ميان تنيده‏هاى خود جان‏ مى‏دهد «1» و ... همه اينها نشانگر آن است كه اسلام و رهبران معصوم آن، ساده زيستى و بى رغبتى به زرق و برق دنيا را بر رفاه‏طلبى و تجمل پرستى و دنيا گرايى ترجيح داده، از پيروان خود مى‏خواهند كه در زندگى به چنين اصلى پايبند باشند.