راههاى تقويت ورع‏
چنان كه ياد كرديم، رسيدن به هر يك از درجات ورع و دستيابى به خصلت پرهيز از امور شبهه ناك و مكروهات توفيقى ارزشمند و جايگاهى رفيع است كه هر مؤمن عاقلى آرزوى آن را در سر مى‏پروراند، ورع در حد كمال، خود، يكى از ويژه گيهاى پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله بوده و حتى در تاريخ آمده است كه پس از انتشار خبر بعثت آن حضرت، يهوديان گفتند: «در كتاب‏هاى ما آمده است كه محمّد صلى الله عليه و آله را پروردگارش از ارتكاب حرام و شبهات، مصون خواهد داشت» «1» اينك با استفاده از روايات معصومين عليه السلام برخى از راه‏هاى تقويت اين خصلت ارزنده را تبيين مى‏كنيم.

1- دقت و مراقبت: مؤمن واقعى، خود را عبد و بنده خدا مى‏داند و همه تلاش خويش را به كار مى‏گيرد تا در سراسر زندگى طبق دستور او عمل كند، به همين دليل همه عقل و هوش خود را به كار مى‏بندد تا كارهاى خويش را آگاهانه و مخلصانه انجام دهد و تا آنجا كه توان دارد و از دستش بر مى‏آيد بر خلاف رضاى الهى اقدامى نكند، از اين رو هنگام مواجهه با امور مشتبه، توقف مى‏كند تا از حكم خدا آگاهى يابد، زيرا به تعبير رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله:انَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْبَصَرَ النَّافِذَ عِنْدَ مَجيئىِ الشَّهَواتِ‏و الْعَقْلَ الْكامِلَ عِنْدَ نُزُولِ الشُّبُهاتِ» «2»خداوند، هنگام رخداد شهوت ها، دقت نظر و هنگام پيشامدهاى شبهه ناك، خردمندى كامل را دوست دارد.

2- تقوا: متّقيان خداجو حريم واجبات و محرّمات را با دقّت مراعات مى‏كنند كه نخستين درجه ورع است آنگاه در صدد طى مدارج ديگر بر مى‏آيند بنابراين معنا ندارد كسى در انديشه ترك مكروه و مشتبه باشد در حالى كه مرتكب حرام مى‏شود همان گونه كه نمى‏توان بدون طى پلّه هاى نخستين نردبان به پله هاى آخرين آن گام نهاد. مولاى‏متقيان عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد:
«انَّ مَنْ صَرَّحَتْ‏لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ‏الْمَثُلاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوى‏ عَنْ‏تَقَحُّمِ الشُّبهاتِ» «1»
كسى كه عبرت ها، گرفتارى هاى آينده را برايش ترسيم كند، تقوا او را از غوطه ور شدن در شبهات باز مى‏دارد.

3- چشم پوشى از دنيا: امام حسن مجتبى عليه السلام ضمن تحليل حكيمانه‏اى مى‏فرمايد:
بدان كه در حلال هاى دنيا حساب است و در حرامش عقاب و در شبهات عتاب؛ بنابراين دنيا را به منزله مردار فرض كن و به اندازه نياز، از آن بهره گير، در اين صورت، اگر آن بهره حلال باشد، تو به دنيا زهد ورزيده اى و اگر حرام باشد، چندان وبال ندارد چرا كه مانند آن است كه در موقع اضطرار گوشت مرده خورده‏اى! و اگر هم عتابت كردند، عتابى اندك خواهد بود. «2»بنابراين يكى از راه هاى تقويت ورع و پرهيز از شبهه و مكروه، قطع طمع از دنيا و بسنده كردن به زندگى ساده و ثروتى اندك و در حدّ ضرورت است و بر عكس، اگر بيمارى دنيا دوستى وثروت اندوزى در جان انسان نفوذ كند، خواه ناخواه مشتبهات و مكروهات را مرتكب خواهد شد بلكه حريم محرّمات را نيز خواهد شكست.

4- كمك گرفتن از قرآن: امير مؤمنان عليه السلام در نخستين فرازهاى عهدنامه مالك اشتر به او فرمان مى‏دهد:انْ يَعْتَمِدَ كِتابَ اللَّهِ عِنْدَ الشُّبُهاتِ فَانَّ فيهِ تِبْيانَ كُلِّ شَيْى‏ءٍ وهُدىً و رَحْمَةً» «3»
كه هنگام برخورد با شبهات به كتاب خدا (قرآن) تكيه كند چرا كه همه چيز در آن بيان شده و هدايت و رحمت است.اين كلام گهربار علّت اعتماد و رجوع به قرآن را اينگونه اعلام داشته كه خداوند هيچ امرى را براى انسان، بدون حكم و مهمل نگذاشته و نبايد به صرف ندانستن وجهل به‏موضوع، امور مشتبهه را به دلخواه خود انجام داد يا ترك كرد، بلكه بايد با تأمّل و دقّت دركتاب آسمانى و تفسير صحيح آن توسط اهل‏بيت وحى عليهم السلام، حكم واقعى را يافت و به آن گردن نهاد.

5- دعا كردن: دعا در فرهنگ اسلامى از جايگاه ويژه اى برخوردار است و بسيارى از مشكلات مادّى و معنوى را حل مى كند و مؤمنان مخلص با برقرارى ارتباط مستقيم با خدا در قالب دعا علاوه بر نيايش عاشقانه و مناجات با خدا- كه از بهترين عبادت ها و شيرين ترين كارها محسوب مى‏شود- خواسته هاى مشروع خود را نيز از خدا مى‏طلبند.براى تقويت ورع و يارى خواستن از خداوند براى حل شبهات و خوددارى از مكروهات نيز در دعاى مأثور آمده است: «وَ احْشُ قُلوُبَنا نوُراً يَمْنَعُها مِنَ الشُّبُهاتِ» «1» (پروردگارا!) دل‏هاى ما را از نورى مالامال فرما كه آنها را از ارتكاب شبهات باز دارد.