ب- كردار
رفتار عادلانه، نتيجه انديشه معتدل است و مؤمنان با تصحيح افكار و عقايد خويش به تعديل كردار خود مى‏پردازند و در هيچ كارى به افراط و تفريط نمى گرايند. رهنمود كلّى قرآن مجيد در اين ميدان چنين است: «وَ لا تُطيعوُا امْرَ الْمُسْرِفينَ الَّذينَ يُفْسَدوُنَ فِى الْارْضِ وَ لا يُصْلِحوُنَ» «1»فرمان مسرفان را اجرا نكنيد. همان ها كه در زمين فساد مى كنند و اصلاح نمى كنند.امير مؤمنان عليه السلام نيز در اين باره مى‏فرمايد: «وَلْيَكُنْ احَبُّ الْامُورِ الَيْكَ اوْسَطَها فِى الْحَقِّ وَ اعَمَّها فِى الْعَدْلِ» «2»بايد دوست داشتنى ترين كارها نزد تو ميانه ترين آنها در حق و گسترده ترين آنها در عدالت باشد.
آيات و روايات و احكام و مقررات اسلامى نيز به طور گسترده و پيگير در صدد تنظيم همه امور فردى و اجتماعى مسلمانان بر محور حق و اعتدال و پيشگيرى از ناميزانى و افراط و تفريطند. گاه نيز به خاطر اهميت موضوع يا شاخص بودن آن به تعيين مصداق و انگشت گذاشتن روى آن اقدام مى كنند كه چند نمونه را در زير مى آوريم.

1- خواب و خوراك: خرد آدمى حكم مى كند كه هر موجود زنده‏اى بايد به اندازه نياز خويش از منابع غذايى بهره ببرد و هر گونه افراط و تفريط در خورد و خوراك، زيان آور ونامعقول است.در قرآن مجيد مى خوانيم: «كُلوُا وَ اشْرَبوُا وَ لا تُسْرِفوُا انَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ» «3»بخوريد و بياشاميد ولى اسراف نكنيد كه خدا اسرافكاران را دوست ندارد.جمله نخست، خورد و خوراك در حدّ ضرورت را پيشنهاد مى دهد و جمله دوم هر گونه زياده روى را ممنوع مى كند. خوردن و آشاميدن بيش از حدّ لازم، سبب ويرانى جسم وجان آدمى است. امام صادق عليه‏السلام درباره پرخورى مى‏فرمايد: «لَيْسَ شَيْى‏ءٌ اضَرَّ عَلى‏ قَلْبِ الْمُؤْمِنِ مِنْ كَثْرَةِ الْاكْلِ وَ هِىَ مُورِثَةٌ لِشَيْئَيْنِ قَسْوَةِالْقَلْبِ وَ هَيَجانِ الشَّهْوَةِ» «1»براى قلب مؤمن، چيزى زيانبار تر از پرخورى نيست؛ چنين كارى سبب سنگدلى و تحريك شهوت مى شود.واين دو پديده شوم منشأ بسيارى از مفاسد فردى و اجتماعى مى‏شود كه شايد قابل كنترل نباشد. همين طور خواب بيش از اندازه يا كم خوابى، مذموم و زيان آور است.

2- كار و عبادت: انسان، موجودى دو بعدى است و بايد نيازمندى هاى روحى و جسمى خود را از راه هاى مشروع و معقول، تأمين كند؛ هم به جسم و نيازهاى مادّى آن توجه كند و هم در پرورش روح و تهذيب آن بكوشد هم آخرت خود را مدّ نظر داشته باشد و هم دنياى خويش را ضايع نسازد، براى تأمين نيازمندى هاى زندگى و مشاركت در رفع نيازهاى اجتماعى بايد به كار و تلاش بپردازد و براى خودسازى و تأمين سعادت اخروى به دريافت معارف دينى و پرستش و نيايش با پروردگار اقدام نمايد. قرآن مجيد، در اين باره مى‏فرمايد: «وَابْتَغِ فيما اتيكَ اللَّهُ الدَّارَ الْاخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» «2»در آنچه كه خدا به تو داده، سراى آخرت را بطلب و بهره دنيايى‏ات را فراموش نكن.مؤمنان واقعى، عمر خود را ميان دنيا وآخرت، تقسيم مى‏كنند و براى هر يك به اندازه لازم وقت مى‏گذارند. هم زندگى دنيايى خود را به شكلى ساده و آبرومند اداره مى‏كنند و هم با عشق و علاقه به عبادت و آمادگى براى سراى آخرت مى‏پردازند و هيچ يك را فداى ديگرى نمى‏كنند، چنان كه امام كاظم عليه السلام فرمود: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْياهُ لِدينِهِ اوْ دينَهُ لِدُنْياهُ» «3»كسى كه دنيايش را براى دينش يا دينش را براى دنيايش، ترك كند، از ما نيست.

3- مصرف و هزينه: مؤمن موظّف است درحدّ توان‏و استعداد خويش به گردش‏چرخ اقتصاد جامعه مدد رساند و علاوه بر تأمين هزينه‏هاى زندگى، در رونق وسازندگى ميهن‏اسلامى سهيم شود. در اسلام، راه هاى درآمد حلال و مجاز، از راه هاى حرام و ممنوع ممتاز شده و هركسى درآمد مشروعى به دست آورد، مالك آن مى‏شود و مجاز است طبق نظر عقل و شرع آن را به مصرف برساند و افراط و تفريط در مصرف و هزينه، امرى نامعقول است، قرآن مجيد در اين باره چنين رهنمود مى‏دهد.وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً الى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسوُراً» «1»
دستت را به گردنت زنجير نكن (انفاق وبخشش را ترك منما) و به طور كامل آن را مكشا تا سرزنش شده و حسرت زده، گوشه‏اى بنشينى!سياست خرد و كلان اقتصادى فردى و اجتماعى مسلمانان بايد بر اساس اين آيه تنظيم گردد و در هر برنامه از تنگ نظرى از يكسو و تبذير و زياده روى از سوى ديگر بايد اجتناب كرد و با برنامه ريزى دقيق و حساب شده، حد اعتدال و ميانه را برگزيد كه به طور قطع موفّق‏تر خواهد بود. رهنمود حضرت صادق عليه‏السلام در اين باره چنين است:
«انَّ الْقَصْدَ امْرٌ يُحِبُّهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ انَّ السَّرَفَ يُبْغِضُهُ حَتَّى طَرْحِكَ النَّواةَ فَانَّها تَصْلَحُ لِشَىْ‏ءٍ وَ حَتَّى صَبِّكَ فَضْلَ شَرابِكَ» «2»

ميانه روى امرى است كه خداى بزرگ آن را دوست دارد ولى از اسراف بدش مى‏آيد، حتى دورانداختن هسته خرما را زيرا آن هم به كارى مى آيد همچنين باقيمانده آبى را كه مى‏نوشى. اين روايت حكيمانه تكليف بسيارى از ريخت و پاش ها و تجمّل پرستى ها را روشن كرده و راهكار استفاده بهينه از هزينه ها و كالاهاى اضافى را نشان داده است و اگر مردم به اين گونه رهنمودها عمل كنند و برنامه هاى مصرفى خويش را اصلاح نمايند، روزى چند ميليون نفر از گرسنگى نمى‏ميرد و بيشتر جمعيت شش ميلياردى جهان به سوء تغذيه و عوارض ناشى از آن گرفتار نمى شود. به دقّت نظر حضرت امام رضا عليه السلام توجه كنيد:آن حضرت بردگانى را ديد كه مشغول ميوه خوردن هستند ولى آن را نيمخور كرده و بقيه را به دور مى‏ريزند، امام به آنان فرمود:
«سبحان اللّه! اگر شما بى نياز هستيد، عدّه‏اى هستند كه به اين ميوه ها نياز دارند، (اضافه را) به كسانى كه احتياج دارند بدهيد!» «1»