3- مركب راهوار سعادت‏
رسيدن به سعادت ابدى، آرمان فطرى همه انسان هاست ولى بيشتر آنها در تشخيص راه سعادت به اشتباه مى روند، از ديدگاه‏اسلام تقواى الهى، مركب راهوارى است‏كه صاحب خويش را به سر منزل سعادت مى‏رساند، امام سعادتمندان دنيا در اين باره مى‏فرمايد: «الا وَ انَّ التَّقْوى‏ مَطايا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْها اهْلُها وَ اعْطوُا ازِمَّتَها فَاوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّةَ» «2»آگاه باشيد كه تقوا مركب هاى رامى است كه اهلش بر آن سوار شده، زمام آن را به دست دارند و آنان را به بهشت خواهد رساند.قرآن مجيد اين فرجام نيكو و سعادتمند را براى متقيان حتمى دانسته، نخست مى‏فرمايد: «وَاعْلَموُا انَّ اللَّه مَعَ الْمُتَّقينَ» «3»بدانيد كه خدا با متّقيان است.اين همراهى، فيض و عنايت خاصّ الهى را نصيب انسان با تقوا مى كند به گونه‏اى كه محبوب خدا مى‏شود: «بَلى‏ مَنْ اوْفى‏ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‏ فَانَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقينَ» «4»آرى هر كس به عهدش وفا كند و تقوا را پيشه سازد، همانا خداوند متّقيان را دوست دارد.و در نهايت، اين تفضّل و محبّت الهى، متّقى را در عالى ترين منزل سعادت جاى مى‏دهد چنان كه فرمود: «انَّ الْمُتَّقينَ فى‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فى‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِرٍ» «1»يقيناً متقيان در باغ ها و نهر ها (ى بهشتى) جاى دارند، در جايگاه صدق، نزد پادشاه مقتدر.