الف- آثار نماز
1- جلوگيرى از گناه و فحشا
جنبه بازدارندگى نماز از فحشا و منكر يكى از آثار ارزشمند اين فريضه بزرگ الهى است. نماز از آن جهت كه موجب توجّه انسان به خدا و ارتباط با او مى‏شود و در شبانه‏روز حداقل پنج بار تكرار مى‏گردد، انسان را از فحشا و منكر باز مى‏دارد، زيرا نمازگزار براى نزديكتر شدن به خداوند، همواره بر تلاش خود در جهت انجام كارهاى نيك و كسب اخلاق حسنه مى‏افزايد. قرآن كريم اين حقيقت مسلّم را اين‏گونه بيان مى‏دارد: «أَقِمِ الصَّلوةَ إِنَّ الصَّلوةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْكَرِ» «1»نماز را بر پا دارد! كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه باز مى‏دارد.چند تن از ياران رسول خدا صلى الله عليه و آله به حضور آن حضرت رسيدند و درباره يكى از مسلمانان كه هميشه پشت سر پيامبر نماز جماعت مى‏خواند، ولى گاهى مرتكب گناه مى‏شد، گفتگو كردند. حضرت به آنها فرمود: «إِنَّ صَلاتَهُ تَنْهاهُ يَوْماً ما» «2» (نگران نباشيد!) سرانجام، نمازش او را از گناه باز مى‏دارد.طولى نكشيد كه آن شخص گناه را ترك كرد و توبه نمود. «3»

2- بهداشت تن و روان‏
نمازگزاران همواره از صفاى ظاهرى و باطنى ويژه‏اى برخوردارند؛ صفايى كه بى‏نمازان فاقد آنند. آنان، هم از بهداشت جسمى بهره‏مند هستند و هم روانى سالم و پاك دارند.نمازگزار از سويى بايد قبل از شروع نماز، بدن و لباس خود را از هرگونه آلودگى پاك كند و اين دقّتِ هميشگى به خودى خود بهداشت و پاكيزگى محيط زندگى انسان را در پى دارد. از سوى ديگر براى به‏دست آوردن طهارت باطنى بايد روزى چند بار وضو بگيرد و در مواردى غسل يا تيمّم كند كه آثار بهداشتى اين اعمال نيز بر كسى پوشيده نيست.علاوه بر اينها در برخى از سخنان معصومين عليهم السلام براى برخى از نمازها اثر مستقيم بهداشتى عنوان شده است. به عنوان مثال حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «قِيامُ اللَّيْلِ مَصَحَّةٌ لِلْبَدَنِ» «4»برخاستن شب (براى نماز) موجب سلامتى جسم است.همچنين نماز، انسان را به خدا نزديك مى‏كند و نزديك شدن انسان به خدا موجب مى‏شود كه انسان بكوشد تا خداگونه شود؛ به اين معنا كه همان‏گونه كه خداوند از هر عيب و رذيلتى پاك و منزّه است او نيز روان خويش را از رذايل و آلودگى‏ها بپيرايد.به‏عبارت ديگر يكى‏از علل تشريع نماز «ياد خدا» است. چنان‏كه درقرآن كريم آمده‏است: «اقِمِ الصَّلوةَ لِذِكْرى‏» «1»براى ياد من نماز را بر پا دار!و ياد خدا هم منشأ آرامش دل و امنيّت روانى است. همان‏طور كه قرآن مى‏فرمايد: «الا بِذِكْرِ اللَّه تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «2»آگاه باشيد كه دلها با ياد خدا آرام مى‏گيرد.از كنار هم گذاردن دو آيه فوق به روشنى مى‏توان دريافت كه تأثير نماز در بهداشت روانى نمازگزاران قطعى است و آرامش و امنيّت نسبى بيشترى كه امروزه در جوامع اسلامى حكم فرماست، شاهد زنده‏اى بر اين مدّعاست. حضرت امام خمينى قدس سره در اين باره مى‏فرمايد:
شما پرونده‏هايى كه در دادگسترى‏ها، در جاهاى ديگر، دادگاه‏هاست برويد ببينيد! از نمازخوان‏ها ببينيد پرونده هست آنجا؟ از بى‏نمازها پرونده هست، هر چه پرونده پيدا كنيد پرونده بى‏نمازها هست» «3»

3- استقامت يافتن در برابر مشكلات‏
يكى ديگر از آثارى كه در سايه نماز، نصيب نمازگزار مى‏شود، افزايش قدرت معنوى و نيروى پايدارى او در رويارويى با مشكلات و سختى‏هاست. شخص بى‏نماز به موجود بى‏پناهى مى‏ماند كه در برخورد با حوادث و دشوارى‏هاى زندگى ناتوان است و چون باسرچشمه علم، قدرت و حيات مرتبط نيست در اوّلين هجوم امواج بلا و مصيبت به زانو درمى‏آيد و شكست مى‏خورد.ليكن نماز اگر درست، با توجّه و حضور قلب انجام شود، انسان را با مبدأ و منبع همه كمالات و خوبى‏ها مرتبط مى‏سازد و در او قدرتى ايجاد مى‏كند كه در هيچ شرايطى در خود احساس يأس و شكست نمى‏كند. قرآن كريم با صراحت مؤمنان را به كمك گرفتن از نماز در هنگام مواجه شدن با سختى‏ها دعوت مى‏كند و مى‏فرمايد: «يا ايُّهَا الَّذينَ امَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلوةِ» «1»اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از شكيبايى و نماز كمك بجوييد.

4- استجابت دعا
اقامه نماز پيوند مودّت بين عابد و معبود را تحكيم مى‏بخشد و براى نمازگزار در پيشگاه خداوند اعتبار و منزلتى ايجاد مى‏كند كه سبب مى‏شود خداوند به خواسته‏هاى او بيشتر عنايت كند و حوائجى را كه در قالب دعا به پيشگاهش عرضه مى‏دارد، بسرعت برآورده سازد. رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين باره مى‏فرمايد: «مَنْ ادّى‏ فَريضَةً فَلَهُ عِنْدَاللَّهِ دَعْوَةٌ مُسْتَجابَةٌ» «2»هركس نماز واجبى را ادا كند، نزد خدا يك دعاى مستجاب دارد.از اين رو در سيره معصومين عليهم السلام نمونه‏هاى فراوانى به چشم مى‏خورد كه هرگاه آن بزرگواران با مشكلى مواجه مى‏شدند، به جاى آنكه نياز خود را نزد بندگان ناتوان مطرح كنند، دو ركعت نماز مى‏خواندند و درخواست خود را با خداى خويش در ميان مى‏گذاشتند. آنان همين روش را به پيروان خويش نيز توصيه مى‏فرمودند.به عنوان نمونه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «اذا ارَدْتَ حاجَةً فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ سَلْ تُعْطَهُ» «1»هرگاه حاجتى داشتى، دو ركعت نماز بخوان و بر محمد و آل او درود فرست و سپس از خداوند [خواسته‏ات را] بخواه كه به تو عطا مى‏شود.

5- تأخير عذاب از جامعه‏
حرمت و محبوبيّت نمازگزار در پيشگاه خداوند موجب مى‏شود كه خداوند به احترام او خشم خويش را از ديگران بردارد و عذاب آنان را به تأخير اندازد، گرچه تأخير عذاب به‏معناى چشم‏پوشى كامل از عقوبت خطاكاران نيست و چه‏بسا آنان، سرانجام دير يا زود گرفتار عقوبت الهى شوند، ليكن تأخير در نزول عذاب كه به بركت نمازِ نمازگزاران صورت مى‏گيرد اين حُسن را دارد كه مى‏تواند فرصتى براى جبران خطاهاى گذشته و بازگشت آنان به درگاه الهى محسوب شود.حضرت على عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد:گاهى خداوند اراده مى‏كند كه مردمى را به خاطر گناهانشان طورى عذاب كند كه احدى از آنان باقى نماند، ولى در آن ميان نمازگزار پيرى را كه با قدمهاى لرزان به جايگاه نماز مى‏رود و كودكانى را كه در حال تعليم قرآن هستند مى‏بيند از عذاب آنها چشم‏پوشى كرده آن را به تأخير مى‏اندازد. «2»

6- رحمت و مغفرت الهى‏
بيشترين آثار عبادات بويژه نماز در آخرت تجلّى مى‏يابد و يكى از مهمترين آثار نماز شمول رحمت و غفران الهى است. گرچه اين اثر ارزنده در دنيا هم ظاهر مى‏شود، ولى زمينه ظهور و بروز آن در آخرت بيشتر است و نمازگزاران مؤمن در سايه امن لطف و رحمت الهى قرار مى‏گيرند و از هول و هراس مواقف دشوار قيامت در امان مى‏مانند در نتيجه ارزش نمازشان آشكارتر مى‏شود. رسول خدا صلى الله عليه و آله شمول رحمت الهى بر نمازگزار را اين‏گونه توصيف فرموده:از آن هنگام كه مؤمنى به نماز مى‏ايستد تا آنگاه كه نمازش را به پايان مى‏برد خداى متعال [از روى لطف و رحمت‏] به او نظر مى‏كند و رحمت خداوند از بالاى سرش تا افق آسمان بر او سايه مى‏افكند و فرشتگان اطراف او را تا افق آسمان در برمى‏گيرند. «1»همچنين نماز صحيح و با توجّه، موجب آمرزش لغزش‏هاى گذشته مى‏شود و در نتيجه از گرفتار شدن در عذاب دوزخ جلوگيرى مى‏كند. رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين باره نيز مى‏فرمايد: «لَنْ يَلِجَ النَّارَ احَدٌ يُصَلّى‏ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها» «2»كسى كه قبل از طلوع و غروب آفتاب نماز مى‏گزارد، داخل آتش نمى‏شود.

7- راهيابى به عالم ملكوت‏
نماز برگ عبورى است در دست نمازگزار كه او را از زندان تاريك مادّيت بيرون مى‏آورد و تا اوج آسمان كمال و عالم ملكوت مى‏رساند. پيامبر بزرگوار اسلام صلى الله عليه و آله در اين باره مى‏فرمايد: «وقتى بنده مؤمن براى نماز به پا مى‏خيزد، درهاى بهشت برايش گشوده مى‏شود و پرده‏هاى بين او و خداى متعال كنار مى‏رود و همسران بهشتى به استقبال او مى‏آيند. «3»همچنين نماز موجب تقرّب انسانهاى باتقوا به خداوند بزرگ است. چنان‏كه حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «الصَّلاةُ قُرْبانُ كُلِّ تَقِىٍّ» «4»نماز هر تقوا پيشه‏اى را [به خداوند] نزديك مى‏كند.امام صادق عليه السلام نيز در اين باره مى‏فرمايد: «ما تَقَرَّبَ الْعَبْدَ الَى اللَّهِ تَعالى‏ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ شَىْ‏ءٌ افْضَلُ مِنَ الصَّلاةِ» «1»پس از خداشناسى هيچ عاملى بهتر از نماز انسان را به خدا نزديك نمى‏كند.رهبر فرزانه انقلاب اسلامى، حضرت آيت‏اللّه‏خامنه‏اى «دام‏ظلّه» نيز در بخشى از پيام خود به همايش نماز مى‏فرمايد: «هيچ وسيله‏اى محكم‏تر و دائمى‏تر از نماز براى ارتباط ميان انسان با خدا نيست.» «2»

8- ورود به بهشت‏
بهشت مأمن دوستان خدا و جاودانه‏ترين محلّ تجمّع سرسپردگان راه اوست و آنانند كه بايد براى هميشه در جوار رحمت او به‏سر برند و از جام وصل و قرب حق سيراب شوند نمازگزارى كه با انجام فرمان الهى به درجات بالاى معرفت رسيده و به درگاه خداوند تقرّب جسته از سزاوارترين كسانى است كه به بهشت امن الهى راه مى‏يابد.رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: «مَنْ عَلِمَ انَّ الصَّلاةَ حَقٌّ واجِبٌ دَخَلَ الْجَنَّةَ» «3»كسى كه بداند نماز، حقى است كه خدا آن را واجب كرده (و آن را به‏جا آورد)، وارد بهشت مى‏شود.