ب- آثار اخروى‏
لطف و رحمت الهى در اين جهان عموميت دارد و همه بندگان خدا را اعمّ از آنكه مؤمن باشند و او را عبادت كنند يا كافر باشند و از عبادت او سر باز زنند شامل مى‏شود؛ خداوند در اين جهان به همه بندگانش مى‏بخشد، به همه روزى مى‏دهد و همه را به‏سوى مصالحشان هدايت مى‏كند. از اين رو آثار ترك عبادت در اين جهان چندان ملموس وآشكار نيست و بيشترين گرفتارى‏ها و زيان‏هاى ناشى از ترك عبادت خداوند در جهان آخرت و پس از مرگ آشكار مى‏شود. اين بدبختى‏ها از لحظه قبض روح آغاز مى‏شود، در طول حيات برزخى و قيامت ادامه مى‏يابد و به عذاب جاويدان دوزخ منتهى مى‏گردد.
برخى از آنها عبارت است از:

1- حسرت و ندامت در لحظه مرگ: ماهى تا در آب است قدر آب را نمى‏داند.زمانى به ارزش آب پى مى‏برد كه بين او و آب فاصله بيفتد. انسان نيز تا در اين دنياست و غرق در نعمت‏ها و الطاف الهى است، به ارزش اين نعمت‏ها پى نمى‏برد و از فرصتى كه خداوند به او داده بهره‏گيرى نمى‏كند، عبادت خدا را ترك مى‏گويد و گوهر گرانبهاى عمر را در راه معصيت او صرف مى‏كند. وقتى عمر انسان به پايان رسيد و دستش از اين جهان كوتاه شد. از خواب غفلت بيدار مى‏شود و به تاريكى سرنوشتى كه با دست خودش براى خويشتن رقم زده پى مى‏برد. در اينجاست كه با اندوه و پشيمانى به ياد فرصت‏هاى از دست رفته مى‏افتد و حسرت روزگار گذشته را مى‏خورد و آرزو مى‏كند به دنيا بازگردد و عبادات و اعمال صالحى را كه انجام نداده، تدارك كند، ليكن افسوس كه اين آرزو هرگز برآورده نمى‏شود و بازگشتى در كار نيست.قرآن كريم حال چنين افرادى را در آغاز زندگى برزخى چنين ترسيم مى‏كند:
«حَتَّى اذا جآءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلّى‏ أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزخٌ الى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ» «1» (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى‏دهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرا رسد مى‏گويد: «پروردگار من! مرا بازگردانيد! شايد در آنچه ترك كردم عبادت و عمل صالحى انجام دهم!» (ولى به او مى‏گويند:) چنين نيست! اين سخنى است كه او به زبان مى‏گويد (و اگر باز گردد، كارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند!
جالب آنكه اينان در جهنم نيز همين تقاضاى بازگشت به دنيا را مطرح مى‏كنند وبار ديگر پاسخ منفى مى‏شنوند. قرآن كريم در فاصله كوتاهى از آيات فوق درباره كسانى كه در جهنّم آرزوى خروج از آتش و بازگشت به دنيا را دارند و پاسخ قاطعى كه خداوند به آنها مى‏دهد چنين مى‏فرمايد: «رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْها فَإِنْ عُدْنا فَإِنَّا ظالِمُونَ قالَ اخْسَئُوا فيها وَ لا تُكَلِّمُونِ» «1» (مى‏گويند:) پروردگارا! ما را از اين (دوزخ) بيرون آر، اگر بار ديگر تكرار كرديم قطعاً ستمگريم (و مستحق عذاب)! (خداوند) مى‏گويد: «دور شويد در دوزخ و با من سخن مگوييد!»

2- عذاب برزخى: عذاب قبر، نتيجه ديگر سرپيچى از فرمان خدا و ترك عبادت است. اين مصيبت از لحظه ورود به قبر شروع مى‏شود و مأموران الهى، آدمى را به خاطر ترك عمل واجب شكنجه و عذاب مى‏كنند.
3- كورى در قيامت: به تصريح قرآن كريم، كسانى كه از ذكر و عبادت خداوند اعراض كنند در قيامت كور وارد محشر مى‏شوند و اين علاوه بر زندگى سخت و نكبت‏بار آنان در دنياست: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرى‏ فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏ قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنى‏ أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصيراً قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ ءاياتُنا فَنَسيتَها فَكَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‏» «2»و هر كس از ياد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت و روز قيامت او را نابينا محشور مى‏كنيم، مى‏گويد: «پروردگارا! چرا نابينا محشورم كردى؟ من كه بينا بودم!» مى‏فرمايد: «آن‏گونه كه آيات من بر تو آمد و تو آنها را فراموش كردى امروز نيز تو فراموش خواهى شد.»
4- ورود به جهنم: بى‏اعتنايى به واجبات دينى و ترك عبادت خداوند موجب مى‏شود كه سرنوشت انسان به دوزخ و عذاب الهى منتهى شود و اين بدترين و خطرناك‏ترين پيامد ترك عبادت خداوند است، زيرا ديگر آثار شوم ترك عبادت هراندازه هم كه دشوار و تحمّل ناپذير باشند سرانجام زمانشان سپرى مى‏شود و انسان از شرّ آنها آسوده مى‏گردد، ليكن عذاب دوزخ براى مستكبرانى كه از عبادت خدا سر باز مى‏زنند حتمى است. قرآن كريم در اين باره مى‏فرمايد: «... إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتى‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ» «1»كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‏ورزند بزودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند.امام صادق عليه السلام نيز مى‏فرمايد: «... لا يَنْظُرُاللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلى‏ عَبْدٍ وَ لا يُزَكّيهِ إِذاتَرَكَ فَريضَةً مِنْ فَرائِضِ‏اللَّهِ ...» «2»خداوند به بنده‏اى‏كه يكى‏از واجبات‏را ترك نمايد نظر نمى‏كند و او را (از انحرافات) پاك نمى‏سازد.