ج- آثار عمومى‏
برخى از آثار عبادت بركات عامّ و شاملى هستند كه موجب نيكبختى انسان در دو جهان مى‏شوند. اين آثار ارزشمند عبارتند از:

1- حيات طيّب: انسان در اين جهان دو نوع زندگى دارد؛ يكى زندگى ظاهرى و حيوانى كه به جسم او مربوط مى‏شود و خوردن، آشاميدن، خوابيدن و نفس كشيدن از ويژگى‏هاى آن است «3» و ديگرى زندگى باطنى كه مختصّ روح اوست و به باطن ذاتش مربوط است. او در حالى‏كه در اين جهان زندگى مى‏كند در باطن ذات خود يك زندگى‏نفسانى نيز دارد كه در آن يا به سوى سعادت، كمال و نورانيّت سير مى‏كند و يا به سوى بدبختى و تاريكى رهسپار است.معارف و عقايد حق، فضايل و مكارم اخلاق، محبت، انس و دلبستگى به خدا، اطاعت خدا و جلب رضايت او، انجام اعمال صالحى كه خداوند به آن فرمان داده و در يك كلام عبادت خداوند موجب مى‏شود كه انسان زندگى تازه و پاكيزه‏اى پيدا كند كه قرآن از اين زندگى به عنوان «حيات طيّب» ياد مى‏كند. حيات طيّب آدمى در بستر زندگى ظاهرى او شكل مى‏گيرد و در جهان آخرت نيز ادامه مى‏يابد.قرآن كريم از اين اثر ارزشمند عبادت، اين‏گونه ياد مى‏كند: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيوةً طَيِّبَةً ...» «1»هر كس كارشايسته انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم.

2- مقام يقين: عبادت خداوند را براى رسيدن به اهداف گوناگون مى‏توان انجام داد.اهدافى از قبيل نجات از عذاب دوزخ يا رسيدن به بهشت امن الهى يا ... طبيعى است خداى مهربان به فضل و كرم واسعه‏اش، عباد خود را گرامى مى‏دارد و آنان را از عذاب خويش ايمن مى‏سازد و در جوار رحمت خود سكنا مى‏دهد. پس ما نيز بهتر است همّتى عالى‏تر داشته براى عبادت خداوند ثمره‏اى بالاتر از اينها جستجو كنيم. يكى از اين آثار ارزشمند رسيدن به مقام والاى يقين و شهود باطنى است. به اين معنا كه انسان بتواند در همين جهان- علاوه بر جهان آخرت- حقايق امور را از وراى حجاب ببيند و به لطايف صنع و حكمت الهى، عميق‏تر از آنچه اكنون مى‏بيند پى ببرد؛ چرا كه، «صورتى در زير دارد آنچه در بالاستى» قرآن كريم عبادت خداوند را راه رسيدن به چنين مقامى دانسته مى‏فرمايد: «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ» «2»و پروردگارت را عبادت كن تا به مرحله يقين برسى.