الف- آثار دنيوى‏
در اين جهان همه انسانها اعمّ از مؤمن و غير مؤمن از لطف و رحمت واسعه الهى برخوردارند و نعمت‏هاى خداوند در دنيا اختصاص به بندگان صالح او ندارد. خداوند همه را آفريده و اسباب و وسايل رشد و تكامل مادّى و معنوى را در اختيار همه قرار داده است، ليكن با وجود اين كسانى كه به وسيله پرستش خداوند خود را با سرچشمه جهان هستى، يعنى ذات مقدّس پروردگار مرتبط ساخته‏اند، علاوه بر نعمت‏هاى عامّ از پاداش‏هاى ويژه‏اى در همين جهان نيز بهره‏مند مى‏شوند.
برخى از اين پاداش‏ها عبارتند از:

1- خداترسى: هر چه بنده در اثر عبادت به خدا نزديك‏تر شود، خدا را بهتر مى‏شناسد، عظمت او را بيشتر درك مى‏كند و خوف الهى بيشتر در دلش متجلّى مى‏شود.بديهى است چنين خوفى نيز به نوبه خود، منشأ بركات ديگرى است، زيرا از سويى خوف از خدا مهم‏ترين عامل بازدارنده انسان از لغزش‏هاست و از سوى ديگر وقتى دل آدمى از خوف‏الهى لبريز شد، انسان از برخورد باهيچ نيروى ديگرى پروا نخواهد داشت و روح آزادگى و وارستگى به تمام معنا در او به وجود خواهد آمد. حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: خداوند در تورات فرموده است: «يَابْنَ ادَمَ! تَفَرَّغْ لِعِبادَتى‏، أَمْلَأْ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنّى‏» «1»اى فرزند آدم! براى پرستش من فراغت بجوى تا دلت را از خوف خود پر كنم!

2- سلامت جسم و جان: جسم و روح انسان با هم مرتبط بوده بر يكديگر تأثير متقابل دارند. رنجورى و بيمارى هر يك موجب ناراحتى ديگرى مى‏شود. چه بسيارند افرادى كه بيمارى جسمى ندارند، ولى به خاطر تشويش يا افسردگى روانى، جسمشان نيز همواره رنجور و ناتوان است و اگر از اضطراب روانى رها شوند، مشكل جسمشان نيز حل خواهد شد. از سوى ديگر از بين مبتلايان به بيمارى‏هاى جسمى نيز اغلب، كسانى نجات مى‏يابند و شانس بهبودى بيشترى دارند كه از روحيه‏اى آرام و مطمئن برخوردار باشند.عبادت خداوند موجب ارتباط انسان با مبدأ علم، قدرت و حيات مطلق و بى‏نهايت شده و آرامش روحى انسان را در پى خواهد داشت. آرامشى كه مؤثرترين عامل در بهبود بيمارى‏هاى جسمى و روحى است.قرآن كريم در مورد تأثير ذكر خدا- كه روح عبادت است- بر روان انسان مى‏فرمايد: «... أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «2»... آگاه باشيد! كه دلها با ياد خداوند آرام مى‏گيرد.علاوه بر آنچه گفته شد برخى از عبادات به‏طور مستقيم نيز موجب سلامت جسم مى‏شوند. امام سجاد عليه السلام درباره تأثير حج و عمره بر سلامت جسمانى مى‏فرمايد.0 «حُجُّوا وَاعْتَمِرُوا تَصِحَّ أَجْسامُكُمْ ...» «1»حجّ و عمره بجا آوريد! تا بدنهاى شما سالم گردد.

3- مصونيت از گناه: عبادت موجب قرب انسان به خدا مى‏شود و از آنجا كه خداوند مظهر همه پاكى‏هاست و از هرگونه پليدى و آلودگى منزّه است، بندگانى كه به او تقرّب مى‏جويند نيز به هر ميزان به او نزديك‏تر شوند به همان ميزان از گناه و انحراف فاصله مى‏گيرند و از وسوسه‏هاى شيطان و نفس امّاره مصونيّت مى‏يابند.با توجّه به اين حقيقت، قرآن كريم مى‏فرمايد: «أَقِمِ الصَّلوةَ إِنَّ الصَّلوةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْكَرِ ...» «2»نماز را بپا دار كه نماز- انسان را- از زشتى‏ها و گناه باز مى‏دارد.

4- بى‏نيازى مادّى و گشايش اقتصادى: غنا و بى‏نيازى تنها به داشتن مال و ثروت زياد نيست. چه بسا ثروتمندى كه با وجود تمكّن مادّى در عمق جان خويش احساس فقر و نياز مى‏كند و چه‏بسا تهيدستى كه بر اثر ارتباط با خدا و اتّكال به او، خود را از همه كس و همه چيز مستغنى مى‏يابد. عبادت خداوند سبب مى‏شود كه انسان آنچنان در عظمت الهى غرق شود كه غير او هر چه هست در نظرش حقير و بى‏ارزش جلوه كند.حضرت على عليه السلام در توصيف تقوا پيشگان مى‏فرمايد: «عَظُمَ الْخالِقُ فى‏ أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى‏ أَعْيُنِهِمْ ...» «3»ژرفاى روحشان را عظمت آفريدگار لبريز كرده‏است. پس هرچه جزاوست درنظرشان خُرد مى‏آيد.در عين حال در متون اسلامى به اين حقيقت تصريح شده است كه انجام برخى‏ عبادات موجب ازدياد روزى و گشايش اقتصادى مى‏شود.به‏عنوان نمونه، حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «صَلاةُ اللَّيْلِ تُحْسِنُ الْوَجْهَ وَ تُحْسِنُ الْخُلْقَ وَ تُطيبُ الرُّوحَ وَ تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُوا الْبَصَرَ» «1»نماز شب، چهره را زيبا، اخلاق را نيكو، روح را پاكيزه، روزى را زياد، قرض را ادا، اندوه را برطرف، و چشم را روشن مى كند.