اعتدال در عبادت‏
عبادت به منزله غذاى روح است، زيرا به كمك عبادت، روح آدمى قدرت پيمودن مسير كمال و مقابله با بيمارى‏هاى روانى و رذايل اخلاقى را پيدا مى‏كند. همان ويژگى‏ها و شرايطى‏كه در مورد غذاى جسم رعايت مى‏شود از قبيل تناسب زمان، مكان، كيفيّت و مقدار، در عبادت نيز بايد رعايت شود. چرا كه هر روحى توان و ظرفيت خاصّ خودرا دارد و در هر موقعيتى به اندازه مشخّصى مى‏تواند رنج ناشى از عبادت را تحمّل كند. تحميل عبادات سنگين و طاقت‏فرسا بر روح‏هاى كوچك و كم ظرفيت به مثابه خوراندن غذاى مقوّى و زياد به كودكى خردسال است كه از عهده هضم آن بر نيامده دچار عارضه خواهد شد.دراين‏صورت چه‏بسا عبادت، روى فرد، اثر معكوس بگذارد و به‏جاى ارتقاى معنوى موجب سرخوردگى، دلزدگى، انحراف و سستى عقيده گردد. رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين باره مى‏فرمايد: «ياعَلِىُّ إِنَّ هذَاالدَّينَ مَتينٌ فَأَوْغِلْ فيهِ بِرِفْقٍ وَ لا تُبْغِضْ إِلى‏ نَفْسِكَ عِبادَةَ رَبِّكَ» «1»

اى على! اين آيين، محكم است. پس با نرمى و مدارا آن را فرا گير و پرستش پروردگارت را منفور نفست مساز.على عليه السلام نيز در نامه‏اى به حارث همدانى مى‏نويسد: «خادِعْ نَفْسَكَ فِى الْعِبادَةِ وَارْفُقْ بِها وَ لا تَقْهَرْها وَ خُذْ عَفْوَها وَ نَشاطَها، الَّا ما كانَ مَكْتُوباً عَلَيْكَ مِنَ الْفَريضَةِ، فَإِنَّهُ لابُدَّ مِنْ قَضائِها وَ تَعاهُدِها عِنْدَ مَحَلِّها» «2»نفست را در عبادت فريب ده «3» و با او مدارا كن و مورد خشونت قرارش مده و هنگام گذشت و شادابى‏اش آن را درياب!- و به عبادت خداوند وادارش كن- مگر آنچه بر تو واجب است- مانند نمازهاى يوميّه- كه از بجا آوردن آن در وقتش چاره‏اى نيست.امام صادق عليه السلام در مورد اين كه افراط در عبادت موجب دلسردى و انحراف مى‏شود داستانى از يك تازه مسلمان نقل فرموده:
مردى مسلمان، همسايه‏اى مسيحى داشت كه با تعريف و تبليغ خود توانست او را به اسلام متمايل كند. سحرگاه اوّلين روزى كه مسيحى، مسلمان شده بود، همسايه مسلمان، به سراغ‏مردِ تازه مسلمان رفت، در زد، او را از خواب بيدار كرد و به نماز شب و عبادت فرا خواند. او براى اوّلين بار وضو گرفت و همراه مسلمان به مسجد رفت و تا صبح مشغول عبادت شد. پس از نماز صبح خواست به خانه برگردد، ولى دوستش مانع شد و گفت خوب است به تعقيب نماز و تلاوت قرآن مشغول شويم. پس از مدّتى كه خواست برود مرد گفت چيزى به ظهر نمانده و ...

خلاصه او را تا آخر شب و پايان نماز عشا و تعقيبات آن در مسجد نگه داشت و سپس هر دو به خانه بازگشتند. در سحر روز دوّم نيز مرد مسلمان به در خانه تازه مسلمان آمد و از او خواست براى رفتن به مسجد آماده شود. تازه‏مسلمان پاسخ داد: براى اين دين، فرد بيكارى پيدا كن! من آدم مسكينى هستم و هزينه زندگى خانواده‏ام را بايد تأمين كنم!آنگاه حضرت صادق عليه السلام فرمود: «سرانجام، آن عابد سخت‏گير، كسى را كه به اسلام هدايت كرده بود از اسلام خارج كرد.» «1»و نيز آن حضرت فرمود:در سنين جوانى در حالى‏كه از شدّت عبادت، عرق از سر و صورتم مى‏ريخت و مشغول طواف خانه خدا بودم به پدرم برخورد كردم. او با ديدن من فرمود: «پسرم جعفر! هرگاه خداوند بنده‏اى را به دوستى با خود برگزيند او را وارد بهشت مى‏كند و عبادت كم را از او مى‏پذيرد. «2»البتّه معيار ميانه‏روى در عبادت براى هر كس با ديگرى فرق مى‏كند و به توان و ظرفيت جسمى و روحى او بستگى دارد. پيشوايان بزرگوار اسلام كه ديگران را تا اين اندازه به مدارا با نفس و پرهيز از سخت‏گيرى دعوت مى‏كردند، خودشان آنچنان از ايمان و معرفت عالى برخوردار بودند كه نه‏تنها عبادت بسيار موجب خستگى و افسردگى ايشان نمى‏شد، بلكه هر چه بيشتر عبادت مى‏كردند شاداب‏تر و خوشحال‏تر بودند. به عنوان مثال، رسول خدا صلى الله عليه و آله بقدرى ايستاده نماز مى‏خواند كه پاهايش ورم مى‏كرد «3» و حضرت امير عليه السلام هر شبانه‏روز هزار ركعت نماز مى‏خواند. «4»