عبادت و اخلاص‏
عبادت خداوند و خلوص نيّت رابطه بسيار نزديكى با هم دارند، تا آنجا كه مى‏توان گفت لازم و ملزوم يكديگرند. اخلاص روح عبادت است و عبادت بدون اخلاص به‏سان كالبد بى‏جانى است كه هيچ‏گونه اثر مثبتى ندارد.بنابراين، كارها تنها درصورتى كه با نيّت خالص و براى رضاى خدا انجام شود براى آدمى عبادت محسوب مى‏شود و خداوند در ازاى انجام آن به او اجر و پاداش عطا مى‏كند، از اين رو امام على عليه السلام اخلاص عمل را نه‏تنها نوعى عبادت كه برترين عبادتها دانسته، مى‏فرمايد: «افْضَلُ الْعِبادَةِ اخْلاصُ الْعَمَلِ» «2»خالص‏كردن عمل، برترين عبادت‏هاست.از آنچه ذكر شد مى‏توان چنين نتيجه گرفت كه كارهايى كه از انسان سرمى‏زند مادامى‏كه از انگيزه‏اى الهى سرچشمه نگرفته، فاقد ارزش معنوى است و هرگاه از پشتوانه اخلاص برخوردار شد ارزشمند شده و عبادت محسوب مى‏شود. به‏همين جهت رسول خدا صلى الله عليه و آله در نصايح خود به ابوذر غفارى قدس سره مى‏فرمايد: «يا اباذَرٍّ! لِيَكُنْ لَكَ فى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ نِيَّةٌ، حَتَّى فِى النَّوْمِ وَالْاكْلِ» «1»

اى اباذر، بايد در هر كارى حتّى در خوردن و خوابيدن قصد [ى الهى‏] داشته باشى (تا آن كار برايت عبادت محسوب شود و از ثواب آن بهره‏مند شوى).نيّت نمودن در غذا خوردن و خوابيدن به اين معناست كه انسان مؤمن به‏هنگام خوردن و خوابيدن، قصد مى‏كند كه غذا مى‏خورم و يا مى‏خوابم تا نيرو بگيرم و بتوانم بهتر خدا را عبادت كنم و به بندگان خدا خدمت نمايم.ناگفته پيداست كه وقتى انسان اعمال عبادى از قبيل نماز، روزه، حج و جهاد را براى رسيدن به هر هدف ديگرى جز رضاى خداوند، تقرّب به درگاه او و امتثال اوامرش انجام مى‏دهد در حقيقت، همان اهداف غير الهى خويش را پرستيده است. چنين فردى چگونه مى‏تواند انتظار داشته باشد كه صِرف حركات فيزيكى بدن، بدون توجّه روح و خلوص نيّت به او اعتلاى روحى بخشد و او را در رسيدن به كمالات معنوى يارى كند؟! اين‏گونه عبادت نه‏تنها تكامل بخش روح و جان آدمى نيست كه موجب گرفتارى و عذاب اخروى او نيز مى‏شود.امام صادق عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد:

«يُجاءُ بِعَبْدٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ قَدْ صَلَّى، فَيَقُولُ: يا رَبِّ صَلَّيْتُ ابْتِغاءَ وَجْهِكَ فَيُقالُ: بَلْ صَلَّيْتَ لِيُقالَ: ما احْسَنَ صَلوةَ فُلانٍ، اذْهَبُوا بِهِ الَى النَّارِ» «2»در روز قيامت بنده‏اى احضار مى‏شود كه اهل نماز بوده است؛ مى‏گويد: پروردگارا! من براى خشنودى تو نماز گزارده‏ام، به او گفته مى‏شود: تو نماز خواندى تا بگويند نماز فلانى چه نيكوست! او را به سوى آتش ببريد!همچنين عاقلانه نيست كه انسان كارى را براى غير خدا انجام دهد و اجر و مزد خويش را از خداوند مطالبه كند. امام صادق عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد: «ايَّاكَ وَالرِّياءَ، فَأِنَّهُ مَنْ عَمِلَ لِغَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ الى‏ مَنْ عَمِلَ لَهُ» «1»از خودنمايى بپرهيز! زيرا هر كه براى غير خدا كارى انجام دهد، خدا او را به همان‏كس وامى‏گذارد.آيات قرآن كريم و روايات اسلامى بيانگر اين واقعيتند كه در قيامت گروهى از مردم، وقتى به نامه اعمال خويش مى‏نگرند، از بسيارى كارهاى شايسته كه در دنيا انجام داده‏اند در آن اثرى نمى‏بينند، وقتى علّت را جويا مى‏شوند به آنها گفته مى‏شود كه چون آنچه را مى‏گوييد براى خشنودى خدا و با اخلاص انجام نداده‏ايد، اكنون بابت آن كارها چيزى در نزد خداوند نداريد. رسول خدا صلى الله عليه و آله در نصيحتى به عبداللَّه بن مسعود مى‏فرمايد: «يَابْنَ مَسْعُودٍ! اذا عَمِلْتَ عَمَلًا مِنَ الْبِرِّ وَ انْتَ تُريدُ بِذلِكَ غَيْرَ اللَّهِ فَلا تَرْجُ بِذلِكَ مِنْهُ ثَواباً، فَأِنَّهُ يَقُولُ: «فَلا نُقيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَزْناً» «2»» «3»اى پسر مسعود! هرگاه كار نيكى انجام دادى، درحالى‏كه مقصودت از آن كار غير خداست، براى آن از خداوند اميد پاداش نداشته باش! چرا كه خداوند مى‏فرمايد: در قيامت ميزانى براى آنها بر پا نخواهيم كرد.